KRS247.no

FrPs gruppeleder i Kristiansand bystyre, Stian Storbukås, er veldig skeptisk til økning i bompengesatsene i Kristiansand. Han mener det er noe som skurrer med den økonomiske holdbarheten.

– Hvis man skal øke antallet kollektivavgangene i Kristiansand, så koster det ganske betydelig med penger. De skal finansieres av bilister. Hvis 20 % av bilistene da slutter å ta bil gjennom bommen, så går jo ikke dette sammen, sier Storbukås til KRS247.

Bomsatsene i Kristiansand kan øke fra 21 kroner til maks 37 krober i rushtiden, hvis flertallet får det som de vil i Kristiansand. Storbukås mener konsekvensene av en avgiftsøkning ikke er klargjort, og stiller seg undrende til at flertallet i bystyret stiller seg bak en økning.

– Hva annet skal man gjøre for å få ned biltrafikken?

– Jeg er enig med flertallet på noen viktige punkter. Vi skal som byplanleggere og forvaltere av lokal infrastruktur ta mest mulig av trafikkøkningen på gåing og sykling. På sykling har vi nå fått bevilget midler fra regjeringen til sykkelekspressvei, som vi har støttet helhjertet lokalt, og som kan være et viktig tiltak i så måte.

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/251817916″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]