Ordfører i Kristiansand, Harald Furre (H), mener FrPs Stian Storbukås ikke forholder seg til virkeligheten når han er så hard i retorikken mot endringer i bomstrukturen i Kristiansand. Furre mener endringer er nødvendige for å imøtekomme målene som er kommet fra FrPs samferdselsminister, Ketil Solvik Olsen.
– Staten er veldig tydelig på at vekst i trafikken i de større byene skal tas gjennom kollektiv, gang og sykling. Dette er noe som FrPs egen statsråd er veldig tydelig på, sier Furre til KRS247.
Regjeringen er tydelig på at det er kommunene som selv skal finne ut av hvordan de skal nå nullvekstmålet i privatbilismen. Da må man også diskutere både punkter og satser for bompenger, mener ordføreren. De som ikke er med på det, melder seg ut av debatten.
– Fordi det ikke er mulig å anvise realistiske måter å nå dette nullvekstmålet på uten å også diskutere bompengepunkter og bompengesatser.
Storbukås har et problem, slik Furre ser det.
– Storbukås sitt problem er at han ikke anviser noen som helst realistisk måte å nå nullvekstmålet på. Jeg beklager å si det, men en ellers god samarbeidspartner melder seg ut av debatten ved å si nei til alt. Fremskrittspartiet i Vest-Agder vedtok sågar på sitt årsmøte i vinter at de skulle prioritere ned kollektivsatsing. Da melder de seg ut av denne debatten etter min mening. De møter ikke det som er kravet fra sin egen statsråd, nemlig nullvekst i biltrafikken.
[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/263411103″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]