Agder Fpu ønsker å deregulere taximarkedet, og åpne opp for selskaper som Uber. De mener det ikke skal være opp til lokale myndigheter å regulere hvor mange drosjer som skal ha lov til å kjøre.
– Selskap som Uber kommer som en reaksjon på et marked som har vært regulert for lenge. Vi mener at det er opp til markedet og ikke fylkeskommunen hvor mange taxier som skal ha lov til å kjøre, sier formann for Agder Fpu Theodor Barndon Helland til KRS247.
Han hevder at det i flere løyvedistrikter ikke er noen som søker på løyvene, og det fører til at man ikke har et taxitilbud i det hele tatt. Samtidig florerer pirattaxiene i de samme områdene.
Kritikere av forslaget viser til en utredning som som blant annet sier at et frislipp av løyver fører til risiko for overetablering. Barndon Helland innrømmer at den faren er til stede.
– Men slik er det i alle andre frie næringer. Det er opp til de næringsdrivende å ta den risikoen. For forbrukerne er det til det beste og vil bety lavere priser og økt tilgjengelighet, mener Barndon Helland.