I dag hadde kommunikasjonsbyrået Folk sin aller første arbeidsdag. Det var i sommer at seks lidenskapelige fagfolk gikk sammen om å starte sitt eget kommunikasjonsbyrå. Allerede fra første dag har Folk flere interesserte kunder.
– Det er utrolig gøy. Det er som en slags baby for oss. Nå har vi gått i svanger en periode og gleder oss veldig til å sette i gang. Foran oss har vi en begivenhetsrik reise med utfordringer og spennende oppdrag, sier Helge Josdal, byråleder i Folk.
Siden i sommer har de seks jobbet med å forme en bedrift som kan tilby tjenester innen rådgivning, utvikling og design. Fem av de seks ansatte har bakgrunn fra reklamebyråret Gevir Kommunikasjon eller søsterselskapet 07 Sør, som driver mer produksjonsteknisk virksomhet
– Vi har alle jobbet i kommunikasjonsbransjen tidligere og sitter derfor med ulik erfaring og kompetanse. Alle hadde tanker om hvordan de hadde lyst til å jobbe, og alle ønsket å jobbe annerledes enn de gjorde, sier Josdal.
Helge Josdal, byråleder i Folk. Foto: Dagny Elisabeth Ulland
Josdal sier at de som et lite byrå jobber enkelt og konkret, noe han mener gjør det lettere å få tillit fra kundene.
– Vi har en mulighet til å påvirke mer selv, og da er det ekstra spennende at vi sitter med samme verdier og er enige om vi ønsker å skape. Vi ønsker å skape resultater som begeistrer og gir den gevinsten våre kunder er på jakt etter. Med tanke på at vi er en liten bedrift, kommer vi tettere inn på kundene, får en mer effektiv prosess og et bedre resultat.
Satser stort
Målet for den ferske bedriften er å etablere seg som en bedrift med et sterkt fagmiljø i Kristiansand som kundene ser verdien av å benytte seg av. De har allerede flere interesserte kunder og sitter med oppdrag de skal gå i gang med umiddelbart. I tillegg har de mottatt gode tilbakemeldinger fra både tidligere kunder og andre i bransjen.
De er ikke alene som kommunikasjonsbyrå i Kristiansand. Alle byråene har sin egen filosofi, og det er mange som ligner på hverandre, mener Josdal.
– Vi ønsker å skille oss ut på hvordan vi jobber og hva slags effekt kundene våre skal få av de tjenestene vi leverer, uansett om det er analogt eller digitalt.
Fokus på Folk
– Vi er folk, vi arbeider med folk, sier Helge Josdal kort om valg av navn.
Bedriften fokuserer på å jobbe tett med kundene. De ønsker å nå ut til bedrifter og kunder som er dedikerte og lidenskapelig opptatt av sin egen merkevare. Siden de ansatte i bedriften kommer fra større miljø opplever de stor interesse fra andre i samme bransje.
– Hvis vi kan tiltrekke oss den type mennesker å jobbe med, er det vare uante muligheter for hva som kan skje, sier byrålederen.
Strategi
Når det gjelder byråets strategi, er den kort og konkret:
– Levere gode jobber, sier Josdal bestemt.