Den kommende Grenlandsbanen som skal binde sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen i den såkalte genistreken har kommet i en sluttfase.

I dag har prosjektleder Jarle Vaage i Jernbaneverket møter med ressursgruppen og referanseguppen for KVU Grenlandsbanen og de skal bli enige om hvilket av de tre konseptene som skal presenteres for Samferdselsdepartementet.

– Vi møter utvalgte lokale representanter for å få en siste runde med innspill som vi tar med oss til den avsluttende jobbingen med konseptene, sier prosjektleder Vaage til NTB. Han er nok mest spent på om det er etatenes forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) som kommer til å få mest oppmerksomhet.

To av konseptene vil benytte seg av Brokelandsheia stasjon som mellomstasjon, mens det tredje konseptet, kalt Ytre, vil benytte seg av Tangen stasjon som mellomstasjon før sporet fortsetter videre på det som i dag er Sørlandsbanen mot Kristiansand.

Det er foreløpig uklart hvor mye det vil koste og når byggingen kan komme i gang, og Vaage understreker at det kan skje mye før NTP blir vedtatt sommeren 2017.