Ca 40.000 flere har tatt Sørlandsbanen i år enn på samme tid i fjor. Det tallet gir markedsansvarlig Dag Brekkan et smil om munnen. Den solide økningen skyldes i hovedsak den nye rutemodellen som ble lansert i desember 2014.

– Vi kjører nå tilnærmelsesvis to timers avganger mellom Oslo og Stavanger. Effekten av denne har gjort at vi får vekst, sier Brekkan.

I konkurranse mot fly og buss så er togene nødt for å strekke seg langt prismessig og heller satse på at stadig flere velger toget.

– Det er et stort prispress i bransjen og vi må derfor ha større kundevolum. Nå ser det ut til at vi får til begge deler, sier han.

Markedssjefen har lagt merke til at stadig flere blir miljøbevisst. Derfor setter også folk pris på NSBs grønne profil.

– Blant annet har vi miljøstasjoner i togene. Jeg tror folk ser at vi inn i framtiden at samfunnet vårt er nødt til å bli mer miljøvennlig.

Selv om progresjonen er økende og stadig flere tar tog, er likevel ikke Sørlandsbanens langsiktige mål i nærheten av oppnådd.

– Vi har en målsetting om å ha 120.000 flere kunder i 2017 enn vi hadde da rutemodellen ble iverksatt i 2014. Når 40.000 av de er tatt inn allerede så må vi si oss godt i gang, men det er langt igjen til det målet ennå, sier Dag Brekkan.