Annonse

Sørlandsbanen kan bli en time kortere


Jernbaneverket har bestemt seg for det midtre alternativet (i grønt). Figur: Jernbaneverket

Jernbaneverket har i dag kommet med sin avgjørelse til hvilket alternativ de vil gå for i planen om å slå sammen Vestfoldbanen og Sørlandsbanen til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Dette valget vil gjøre det mulig å reise til Oslo på 3 timer og 23 minutter.

– Hovedkonklusjonen er at Grenlandsbanen vil være samfunnsøkonomisk lønnsom når vi regner med ringvirkningene, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Av de tre alternativene, valgte Jernbaneverket å gå videre med det midterste alternativet. Det innebærer at den nye sammenslåtte Sørlandsbanen vil gå via Porsgrunn med stopp i Tangen for fjerntogtrafikken. Fra Tangen vil det da være mulig å ta transport videre til Kragerø.

Anbefalingen innebærer også et dobbeltspor som vil gjøre det mulig å kjøre flere tog.

– Analysene viser at toget vil ta en økt andel av markedet med en så kort reisetid, sier Elisabeth Enger.

Men ligger fortsatt langt fram i tid. I rapporten står det skrevet at de lar investeringen være planlagt mellom 2030 og 2035, med åpning i 2035. Det da i tråd med samfunnsmålet for prosjektet:

«Innen 2035 skal flere reiser mellom Agder, Grenland, Vestfold og Osloområdet kunne gjennomføres med et miljøvennlig, raskt og effektivt transporttilbud. Transporttilbudet skal gi regional utvikling og et større felles bo- og arbeidsmarked.»




Annonse
Legg igjen en kommentar

Har du en mening om denne saken?

KRS247 ønsker en åpen og saklig debatt. Her kan du fritt komme med dine synspunkter, men vi krever en respektfull og saklig tone og ber om at du holder deg til sak. Trakassering, hatske utfall og trusler aksepteres ikke. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Du må bruke ditt egentlige navn, falske profiler vil bli utestengt. Før du publiserer - tenk gjennom at mange kan se hva du skriver.

kommentarer