KRS247.no

Henter værvarsel...

Sørlandsbanen har verst nettdekning

Synes du det er tilnærmet umulig å gjøre noe fornuftig på grunn av stabil internett-forbindelse på toget? Det er kanskje ikke så rart når selskapets eget dekningskart viser hvor dårlig dekning det faktisk er.

Det er TV 2 som i går kunne presentere NSB egen vurdering av nettdekningen langs norske jernbaneskinner og den viser at det kun er rundt Kristiansand, Stavanger, Sandnes og fra Drammen og østover det er 3G eller bedre nettdekning.

NSBs trådløse nett får nettforbindelse fra samme kilde og med samme kapasitet som din egen mobil, men at det er sperret for videostrømming. Kartet som TV-kanalen kunne viser frem viser dekningen under optimale forhold dersom du er kunde hos Telenor, Netcom eller Ice.

Håkon Myhre, pressetalsperson for NSB Persontog, innrømmer at dekningen kunne vært bedre, men ønsker ikke at transportselskapet skal ta hele skylden.

Håkon Myhre, pressekontakt NSB Persontog - Foto: nsb.no

Håkon Myhre, pressekontakt NSB Persontog – Foto: nsb.no

– Det er både Jernbaneverket, Telenor og vi i NSB som har ansvaret. Jernbaneverket har ansvar for sporet og tilgangen til eiendommer for å få sette opp basestasjoner og kartlegge behovet hos den enkelte leverandør, som for eksempel Telenor. Der handler det om hvor ivrige de er til å få til løsninger langs med sporet og vi har ansvaret for å utstyre våre tog med et godt nok mottakerutstyr, sier Myhre til KRS247.

Han peker også på problemstillingen som er knyttet til hvor mye folk som bor i de områdene det mangler basestasjoner, der er det opp til nettleverandørene å vurdere om det er et behov nok for å sette opp en basestasjon langs sporet.

– Det har historisk sett vært et av hovedproblemene, forklarer talspersonen hos NSB.

En ting som også er sikkert, er at det er veldig mange tunneler på strekningen mellom Kristiansand og Stavanger, noe som også har en sammenheng med utfordringene hos Jernbaneverket og ikke minst teleoperatørene.

– Tunnelene har jo Jernbaneverket ansvaret for og der handler det om tilgang til å få satt opp slikt utstyr i tunnelene, og her er det laget en plan fra Telenor og verkets side som viser når det blir en bedring på de ulike strekningene. Men det er ikke noe tvil om at vi henger etter på dette området i forhold til resten av samfunnet, så vi må få til et løft på kort tid, sier Myhre.

Når tenker dere forbedringen kommer, i 2030 eller 2020?

– Vi håper på at det blir nærmere 2020, svarer Håkon Myhre.

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/212613908″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]