KRS247.no

Henter værvarsel...

Skippergata er blitt miljøgate

I sommer blir Skippergata omgjort til miljøgate. Parkeringsplasser er fjernet til fordel for en sone med beplantning og større boltreplass for butikkdriverne. Denne uken åpnet prosjektet som er et samarbeid mellom kommunen og butikkene.

– Vi ønsker jo helst at det skal bli gågate på sikt, men nå har vi fått til en spennende prøveordning i sommer, sier innehaver av Drømmeplassen, Åkki Lidi til KRS247.

Kristiansand kommune har gjennom dialog med butikkene for å gjøre gata mer innbydende. Et enstemmig politisk vedtak har åpnet for et testprosjekt i skolens sommerferie, der det mellom Markensgate og Festningsgaten midlertidig fjernes 20 korttidsparkeringsplasser på den ene siden av gata. Skippergata stenges ikke for trafikk, slik den gjorde høsten 2013, da man forsøkte en ordning med gågate her.

Det er parkvesenet som sørger for å gjøre området grønt, mens det er forretningene som skal fylle ekstraområdene med innhold.

Butikkene i Skippergata ønsker mer folk i gatene, og er derfor spente på hvordan besøkende tar i mot prosjektet.

Åkki Lidi (Arkivfoto: Pål Lomeland)

Åkki Lidi (Arkivfoto: Pål Lomeland)

– Vi ser jo at det spesielt på sommeren er en annen sesong. Det er veldig mye turister og mange som bruker sentrum. Da tror vi at blomster, utemøbler og det faktum at butikkene får mer plass å boltre seg på kan skape et hyggeligere miljø i gaten, sier Lidi.

– Hvordan er responsen fra forretningene i Skippergaten på tiltaket?

– Vi har egentlig snakket om dette i flere år. Det er ikke lett å vite hvordan tanken vil fungere i praksis. Jeg har vært veldig usikker på om jeg vil miste kunder, når det ikke lenger er mulighet til å stoppe utenfor butikken. Så vet vi at det er noen få som mener at dette er feil vei å gå.

For sin egen del håper Lidi at tiltaket blir så godt tatt i mot at man kan vurdere å gjøre prosjektet permanent. Men da helst med en løsning uten biltrafikk i det hele tatt.

– Nå får vi testet dette konseptet og det er spennende. Det er klart at det er forskjell på sommer og vinter i Kristiansand. Det kan godt hende at det beste alternativet er å ha gågate om sommeren og mulighet for å kjøre her om vinteren. Slike sesongbetonte løsninger finnes blant annet i Danmark og har vel ikke vært vurdert som alternativ her.