KRS247.no

Henter værvarsel...

Planlegger lading langs ferjefri E39

Statens vegvesen tenker langsiktig og jobber med et prosjekt som skal gjøre vogntog miljøvennlige og energieffektive innen 2035. Det baserer seg på induktiv lading og vil kunne føre til at elektriske kjøretøy kan lades under kjøring på strekningen som er på 1100 kilometer fra Trondheim i nord til Kristiansand i sør.

Men det er to ting som skiller den kommende EL39 med andre veier: Den ene er at de planlegger å bygge hele strekningen mer sammenhengende og ikke steg for steg. Og at det er mange krevende fjordkrysninger. I dag er det sju ferjer på strekningen. Istedet blir det lange bruer, de lengste på mellom fire og fem kilometer.

Det er per nå ikke satt en pris på strekningen, men prosjektleder i Statens vegvesen, Kjersti Kvalheim Dunham, sier til Teknisk Ukeblad, at et forsiktig estimat går ut på at nytten er vesentlig større enn investeringskostnadene.

– Spørsmålet blir hvem vi vil samarbeide med, og hvordan vi kan lagre energien. Det er det mest avgjørende, sier hun.

Det er beregnet at E39 vil trenge 1,5 terrawattimer per år for å bli elektrifisert. De seks fylkene veien går igjennom, produserer mellom 65 og 70 per år alt etter hvor mye regn som kommer.

Statens vegvesen samarbeider nå med svenske myndigheter om de tekniske løsningene og det norske prosjektet vil ta utgangspunkt i resultatene derfra, og vurdere hvilke løsninger som er hensiktmessige for våre forhold.

Slik ser Statens vegvesen for seg at E39 kan se ut i fremtiden. Illustrasjon: Statens vegvesen

Slik ser Statens vegvesen for seg at E39 kan se ut i fremtiden. Illustrasjon: Statens vegvesen