Max Marketing Gruppen i Kristiansand, som er ett av landets største callsentre, skal snart ha et dialogmøte med Forbrukerombudet rundt markedsføringsloven og spesielt Reservasjonsregisteret.
Ombudet har fått flere hundretalls klager fra irriterte forbrukere som, til tross for at de har reservert seg mot telefonsalg, likevel blir ringt opp. Felles for de er at de har latt seg lokke til å bli oppringt via konkurranser på internett.
Markedsføringsloven forbyr telefonselger å kontakte forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg, men næringsdrivende kan likevel ringe forbrukere som har bedt om å bli kontaktet selv om de har reservert seg. Denne åpningen mener Forbrukerombudet at flere selskaper utnytter ved at flere spørreundersøkelser og nettkonkurranser lurer inn en aksept for telefonsalg.
Strømleverandøren Fortum og Adams matkasse har tidligere vært med på dette, men blitt oppfordret av Forbrukerombudet å endre praksisen, noe de har gjort. Men Max Marketing er ikke enig i at de utnytter lovverket.
– Vi ønsker ikke å lure noen, og ønsker å gjøre dette på en måte som er i henhold til norsk lov, sier styreleder Anders Haugen i Max Marketing Gruppen til NTB.
Han mener selskaper tolker lovverket på en annen måte enn Forbrukerombudet og viser også til at de har et eget sperreregister som inneholder kunder som ikke ønsker å bli oppringt.
– Vi respekterer kundenes ønsker, men ønsker ikke å forhåndsprosedere denne saken ut over dette før vi har hatt dialogmøtet med Forbrukerombudet, sier Haugen.
Ombudet på sin side varsler sanksjoner som mulig virkemiddel dersom de ikke kommer til enighet med callsentrene som benytter seg av praksisen.
– Da er det tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr som er aktuelle reaksjonsformer, forklarer fagdirektør Tone Hovde Skjelbostad hos Forbrukerombudet.