Annonse

Nå må du lære deg et nytt nødnummer


Foto: Tor Erik Schrøder

Den 1. september endres telefonnummeret man ringer for å komme i kontakt med Legevakten. Hensikten er at det skal bli enklere å komme til den legevakten som er nærmest deg og som samtidig er åpen når du trenger assistanse.

Rolf Jarnes er avdelingsleder for Legevakten i Kristiansand, og han mener det nå vil bli lettere for alle å komme i kontakt med Legevakten.

– Det blir ett felles nummer for hele landet, noe som gjør det lettere for alle å finne frem til oss. Vi reiser mye rundt, er veldig mobile, og i en krise hvor man kanskje ikke tenker helt klart, er det viktig at man enkelt kan få tak i legevakten. For oss i legevakten vilnok ikke denne omleggingen by de store endringene annet enn at vi nok kan få endel som ringer feil. Er man på vei gjennom Kristiansand og skal til Legevakten i Vennesla, vil man komme feil. Vi må nok belage oss på å sette over noen flere telefoner enn vi gjør i dag, sier Jarnes.

Rolf Jarnes, avdelingsleder ved  legevakten i Kristiansand (Foto: Heidi Rosander Lund)

Rolf Jarnes, avdelingsleder ved legevakten i Kristiansand  (Foto: Heidi Rosander Lund)

I perioder er det nok endel som i dag opplever venting om man prøver å komme i kontakt med legevakten. Nå er det imidlertid kommet nye krav til legevaktene. En ny akuttmedisinsk forskrift sier at 80 prosent av telefonene som kommer inn skal besvares innen to minutter. Det er noe de fint klarer ved legevakten i Kristiansand i dag, i følge avdelingslederen.

Han opplever dog at det i perioder er mange som bruker legevakten, og at de ofte tar over for fastlegen. For noen er det også mest praktisk å benytte legevakten i stedet for fastlegen.

– Det er endel bruk av legevakten som ikke er riktig. Vi skal være en aktutthjelp til man kan komme til fastlegen sin neste dag. Vi sitter på svært lite informasjon om de som henvender seg til oss. Vi har kun informasjon fra eventuelle tidligere besøk på Legevakten. Har man vært plaget over tid er det fastlegen man skal bruke, og det samme gjelder om det er vanlige ting man trenger hjelp til. En anbefaling er også at man ringer til legevakten på forhånd slik at man kan vurdere situasjonen på telefonen først.

Det nye nummeret, 116117 innføres fra 1. september, men avdelingslederen understreker at er det akutt, så skal man fortsatt benytte 113.

– Er man i tvil om hvor alvorlig situasjonen er, så ring 113, avslutter Jarnes.

Inntil månedskiftet må det gamle nummeret til legevakten benyttes.




Annonse
Legg igjen en kommentar

Har du en mening om denne saken?

KRS247 ønsker en åpen og saklig debatt. Her kan du fritt komme med dine synspunkter, men vi krever en respektfull og saklig tone og ber om at du holder deg til sak. Trakassering, hatske utfall og trusler aksepteres ikke. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Du må bruke ditt egentlige navn, falske profiler vil bli utestengt. Før du publiserer - tenk gjennom at mange kan se hva du skriver.

kommentarer