KRS247.no

Brukervennlighet og tjenestefokus har vært viktige elementer når Kristiansand kommunen skulle bygge en ny nettplattform. I dag ble den kommuneportalen lansert for publikum.

– Den nye nettsiden har større fokus på tjenester enn tidligere og innholdet er presentert slik at det er enklere å finne svar. Vi har redusert antall sider fra over 2000 til 600-700. Noe av det viktigste er at kommuneportalen nå også er tilpasset nettbrett og mobil, slik at innholdet blir best mulig tilgjengelig på bærbare enheter, sier prosjektleder og kommunikasjonsrådgiver, Hilde Fjukstad til kommunens egne nettsider.

Arbeidet med ny nettside ble påbegynt i august i fjor, og det er kommunens kommunikasjonsenhet som har hatt hovedansvaret for den nye kommuneportalen. Designet har tatt utgangspunkt i illustrasjonselementene fra kommunens grafiske profil, som også preger kontorlandskapene i Rådhuskvartalet.

Enhetsleder Stein Otto Daatland i kommunikasjonsenheten mener at Kristiansand kommune nå har alle muligheter til å bli blant de beste i Norge på nett.

– Når innbyggerne selv finner svar eller kan hjelpe seg selv, reduseres antall henvendelser per telefon, e-post og ved fremmøte. Det er kriterier alle som måler kvalitet på nett er opptatt av, sier Daatland. Han peker på at kommunen også bevisst har videreført et tydelig nyhetsfokus på portalens forside.