KRS247.no

– Ingen har reagert negativt på vår markedsføring

Svein Arild Andås stiller seg uforstående til hvorfor deres annonsekampanjer i sommer kan være i strid med markedsføringsloven. Han har opplevd bare positive tilbakemeldinger fra så å si alle parter.

– Jeg skjønner ikke helt hvor kritikken kommer fra. Min oppfatning er at sørlendinger er ganske romslige og synes ikke dette er så veldig kritikkverdig, sier daglig leder ved Andås begravelsesbyrå, Svein Arild Andås til KRS247.

Annonsen det rettes kritikk mot.

Annonsen det rettes kritikk mot.

Det var på søndag at NRK Sørlandet kunne fortelle at Forbrukerombudet stiller spørsmål til om annonsen, som du kan se til høyre, strider mot markedsføringslovens paragraf 2, som blant annet sier følgende:

«Begravelsesbyråenes spesielle karakter tilsier at det bør vises aktsomhet i markedsføringen (…) Markedsføringen skal ha et saklig preg, og de etiske regler krever at verdighet skal opprettholdes i alle deler av yrkesutøvelsen.»

– Vi hadde en dialog med markedsavdelingen som utviklet annonsekampanjen, som bestod av fire forskjellige annonser, og det var ingen som reagerte negativt på denne, sier han.

En av de som kom med kritikk i den opprinnelige saken, var direktøren i Virke Gravferd, som sa direkte til Andås at akkurat den annonsen ikke akkurat var en innertier.

– Jeg spurte ham om vi hadde vært en innertier om vi hadde droppet fargene og bare kjørt logo og telefonnummer, men jeg fikk aldri noe konkret svar tilbake fra ham om det, sier Andås.

Det er ikke første gangen denne sommeren at hans selskap skaper overskrifter. Under oppvisningskampen til Start i anledning 110 årsjubileet, var det nemlig Andås begravelsesbyrå som sponset dødballene i kampen. Lederen sier at de ønsker å bryte fordommer ved å bevisst skille seg ut på flere områder.

– Vi har valgt å gjøre noe med saken. Vi har hørt flere kommentarer på at begravelsesbyråer er ganske trauste. Vi må liksom være veldig forsiktige og blir henvist bakerst i rommet i grå dress og skal helst se i bakken og ikke gjøre så mye utav oss. Det er jo fint å vite at folk vet hvor vi er når de trenger oss, men vi har lyst til å bli en del av samfunnet og kanskje delta i samtaler rundt temaet død og begravelse, sier Andås.

– Formålet med annonsen var å vise at vi er glad i sommeren som alle andre sørlendinger, men bare vise at livet er skjørt og at det er småmarginer. Så vi hadde lyst til å si til folket at de skulle nyte sommeren, nyte været, nyt livet, men døden er ganske nær så pass på fordi livet er skjørt. Det er små marginer, forklarer Svein Arild Andås og understreker at intensjonen var aldri å støte noen.

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/220771931″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]