Dette spørsmålet stilte hodejeger Bjørn Aastveit seg da han kikket gjennom søknadsbunken til en lederjobb han skulle finne den riktige kandidaten til. Spørsmålet ble utgangspunktet for et arbeid for likestilling i Kristiansandsregionen.
– Det var kanskje ti prosent kvinnelige søkere til en lederjobb, og vi var overhodet ikke fornøyd med situasjonen. Vi begynte også å merke at våre oppdragsgivere var opptatt av å få fram flere kvinner, sier Bjørn Aastveit, fra Hodejeger Aastveit AS.
Aastveit tok pennen fatt og skrev en kronikk der han tok opp problemet. Videre startet han et samarbeid med Tulla Wahlstedt, daglig leder i kommunikasjonshuset Apthum AS for å se hvordan man kunne snu situasjonen. Dette samarbeidet resulterte i seminaret «Fremtidens ledere – hvor blir det av kvinnene» der man ville se på konkrete tiltak som kan øke andelen kvinnelige ledere i Kristiansandsregionen.
– Det var lett for meg å bli med på dette. På seminaret kom det mange unge som kan være ambassadører inn i sine bedrifter, og vi er veldig glade for oppslutningen. Det lover godt for fremtiden sier Wahlstedt.
– Vi skal alltid vurdere den beste kvinnelige søker mot den beste mannlige søkeren når vi ansetter noen hos oss. Det viktige er å sette seg konkrete mål, og ha en bevissthet rundt dette, sier Helge Hammersbøen, banksjef i DNB.
DNB er en av bedriftene som talte på seminaret, og som har satt seg klare mål for hvor mange kvinnelige ledere de skal ha, og jobber konkret med dette.
– Det er absolutt noe som er enkelt og konkret. De som hører på bør bare ta det til seg. Men så handler det også om at jenter må tørre mer, sier Wahlstedt.
Hør hele praten her:
[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/292354425″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]