De unge er blitt bedre i trafikken, det har de eldre også. Men en gruppe ser ikke ut til å lære, er de mellom 45 og 64 de nye verstingene?
– Vi har fulgt denne gruppen i femten år, og sett at de nesten ikke har nedgang i antall ulykker. Hos de andre opplever vi en kraftig nedgang i antall ulykker, mens gruppen over 45 år ikke ser ut til å lære. Nå lurer vi på hvorfor, sier distriktsleder i Trygg Trafikk i Aust-Agder, Paal Ove Sodefjed.
Antall ulykker har gått drastisk ned, statistikken for trafikkdrepte i Norge viser en positiv nedgang totalt sett. Det gjør at denne gruppen blir mer synlige i statistikken. De andre gruppene har bidratt til nedgangen, men det har altså ikke de som er midt i livet. Hvorfor er det slik?
Politiet, Statens Vegvesen, Trygg Trafikk og fylkeskommunene arrangerer på bakgrunn av dette spørsmålet en trafikksikkerhetskonferanse med tittelen: ”45 + De nye verstingene?”
– Vi skal se på holdninger og atferd, og hvorfor folk i denne aldersgruppen krasjer. Ungdommen er fremdeles de som krasjer mest, men de har lært mye, sier Sodefjed.
Når ungdommen skal ut og øvelseskjøre sitter de da i bilen sammen med nettopp denne gruppen.
– Hvis man tenker på at en ungdom har sittet 17 år i bilen sammen med sin far, så har de kanskje ti timer sammen med sin kjørelærer. Det er da ingen tvil om hvem som påvirker dem mest. Vi vil se på hva vi kan gjøre for å holde fokus. Det har ikke vært fokus på 45 åringen, de har blitt glemt, sier Sodefjed.
Hør intervjuet her:
[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/251161559″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]