Den siste tiden har det kommet flere klager på Fjordkrafts siste «garantert fornøyd»-kampanje. Folk som har reservert seg mot telefonsalg får likevel oppringing, og noen opplever at dersom en ikke svarer «JA» på SMSen som selger sender ut, så får kunden flere purringer via SMS.

– Dette er brudd på markedsføringsloven, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug i Forbrukerombudet, til NRK.

– Selger skal ta et nei for et nei, og selvfølgelig lytte til kunden når de sier nei. Så dette skal vi se nærmere på, sier informasjonsdirektør i Fjordkraft, Jeanne Tjomsland til statskanalen.

Haug i Forbrukerombudet ber folk slenge på røret, noe Forbrukerrådet er enig i. Regiondirektør i Agder, Eirik Nyberg, er generelt veldig skeptisk til telefonsalg.

Regiondirektør Eirik Nyberg | Foto: Pål Lomeland

Regiondirektør Eirik Nyberg | Foto: Pål Lomeland

– Man skal anstrenge seg veldig for å finne argumenter for telefonsalg, enten det gjelder strøm eller hva det måtte være. I dette tilfellet er det bare å legge på, sier Nyberg til KRS247.

Han mener telefonsalg kunne i utgangspunktet vært veldig ryddig og problemfritt, men Forbrukerrådet får mange henvendelser rundt telefonsalg. Han mener mange, etter en hyggelig koseprat per telefon, manipuleres inn i en avtale som man egentlig ikke skjønte konsekvensene av.

– Så får man en sms man skal svare ja på, som ofte sier noe annet enn de fine ordene som ble sagt først, sier Nyberg.

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/227631812″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]