Annonse

IKT-Norge: – Folk lar seg lure


Foto: Skjermbilde

Nok en gang har vi kunne lese om falske konkurranser på sosiale medier. I forrige uke lot over 14 000 seg til å tro at de kunne vinne en gratis Tesla Model S bare ved å like og dele et innlegg på en Facebook-side. Direktør for internett og nye medier i IKT-Norge, Torgeir Waterhouse, tror det har sin naturlige forklaring på hvorfor så mange gikk på nok en svindel.

– Det er nok en kombinasjon ved at det dukker opp på et sted hvor man er vandt til at det kommer ting fra noen de kjenner. Her er man vandt med at det kommer en strøm av gode opplevelser og godt innhold, og derfor er man mer i en modus til å ta imot. «Guarden» er på en måte ikke helt oppe som den skal, sier Waterhouse til KRS247.

Torgeir Waterhouse (Pressefoto: IKT-Norge)

Torgeir Waterhouse (Pressefoto: IKT-Norge)

Han forteller videre at det er mange som selvfølgelig tenker at konkurransen er for god til å være sann, men tenker at det likevel kan være en mulighet for at de tar feil og at de faktisk kan vinne likevel.

Disse falske Facebook-sidene er ikke et nytt fenomen og tidligere i sommer ble også Sørlandssenteret utsatt for en lignende svindel, der det ble opprettet ikke mindre enn to Facebook-sider som utga seg for å være Sørlandssenteret, men som både var veldig nye og som kun hadde innhold tilknyttet konkurransen.

– Hvis du ser bakover i historien, så ser man at folk har gått på den samme scammen tidligere. Nigeria-brevene var en glimrende forretning for de som stod bak i mange, mange år, og det burde jo fremstå som opplagt at ingen skulle gå på dette lenger, men likevel så gjør mange det. Og det er litt fordi man sitter i sin egen lille verden. Det som virker opplagt for meg og deg, er ikke nødvendigvis det for alle andre, sier direktøren.

Hva er risikoen for de som går på slike svindler?
– Det er litt avhengig av hva svindelen er selvfølgelig. Men det er åpenbart at det er noen som ønsker å få tak i informasjon og skape kontakt for å kunne lokke dem over på andre konkurranser. I de fleste tilfellene så risikerer man bare å se litt dumme ut. Hvis det handler om noe mer enn bare å trykke «like», for eksempel ved å fylle ut noe eller gi fra seg noe informasjon og plutselig forplikte seg, så kan det også føre med noe pengeforpliktelser med som ikke er så behagelig, sier Waterhouse.

Han tror dessverre ikke at dette fenomenet vil gå forbi så lenge noen lar seg lure og svindlerne vil uansett finne andre metoder når falske Facebook-konkurranser ikke fungerer lenger. Derfor har han en klar oppfordring.

– Få opp «guarden» din igjen. Hvis det er noen som ønsker å tilby deg noe gratis, så reflekter litt på at det er ikke sikkert det er riktig, og tenk deg om kanskje et halvt minutt før du trykker like, sier Torgeir Waterhouse.




Annonse
Legg igjen en kommentar

Har du en mening om denne saken?

KRS247 ønsker en åpen og saklig debatt. Her kan du fritt komme med dine synspunkter, men vi krever en respektfull og saklig tone og ber om at du holder deg til sak. Trakassering, hatske utfall og trusler aksepteres ikke. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Du må bruke ditt egentlige navn, falske profiler vil bli utestengt. Før du publiserer - tenk gjennom at mange kan se hva du skriver.

kommentarer