En barsjef på et utested i Kristiansand har klaget inn Fædrelandsvennen til Pressens Faglige Utvalg for sammenblanding av journalistikk og reklame med det redaksjonelle KRSby og det kommersielle produktet KRSby Deals. Utvalget har i dag kommet med avgjørelsen om at avisen har brutt Vær Varsom-plakatens punkt 2.6 om å skille klart mellom journalistikk og reklame.

Det var den 12. november i fjor at KRSby ønsket å feire 3000 brukere i Kristiansand av det kommersielle produktet KRSby Deals at de hadde et tilbud i samarbeid med Papito om gratis taco.

Artikkelen, som fortsatt ligger ute på KRSby, er merket med Kommersielt innhold øverst, men denne merkingen forsvinner når du blar deg nedover på siden. Samtidig publiserte de et Facebook-innlegg på den redaksjonelle siden til KRSby, altså ikke den for det kommersielle produktet og det er det klageren mener bryter god presseskikk.

Dette Facebook-innlegget, som nå er fjernet, lød som følger:

«KRSby Deals feirer 3000 brukere – sammen med Papito deler vi søndag ut gratis taco! :D»

Barsjefen mener avisen vanskelig kan opptre uavhengig i sine restaurantanmeldelser og sin redaksjonelle omtale av restaurantbransjen når avisen har et kommersielt samarbeid med en tacorestaurant.

Fædrelandsvennen på sin side mener det ikke er noe tvil om at den innklagede publiseringen er reklame for det kommersielle produktet og tilbudet hos tacorestauranten.

Avisen har innrømmet at de har gjort en feil, men at de rettet opp feilen straks de ble gjort oppmerksomme på det.

Selve artikkelen er merket, men utvalget har felt denne fordi den er for lik de redaksjonelle artiklene.

Vær Varsom-plakaten
2.6.  Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.

(Kilde: Presse.no)