KRS247.no

Assisterende havnedirektør, Thomas Granfeldt, er optimistisk på vegne av egen cruisesesong. Den nye cruisekaia som åpner 31. mai er spesialbygd for å ta inn verdens første fartøy, og det skal gå slag i slag helt til begynnelsen av høsten. Med andre ord; cruisesesongen en viktig del av havnas arbeid. 

Det forventes i overkant av 50 anløp til Kristiansand i årets sesong. Det begynner i starten av mai, og det går slag i slag helt til tidlig høst. Det er ikke bare havna som nyter godt av cruisesesongen i Kristiansand. Innovasjon Norge konkluderte med at hver passasjer legger igjen 860 kroner hver.

– Da er det bare å gange opp. Drøye 100 000 passasjerer ganger 860 kroner. Det blir penger som blir lagt igjen i regionen, sier Granfeldt til KRS247.

– Hva har man lært av de to siste Disneyskip-anløpene om hva som må skje på land når båtene ligger til kai?

– Dette er viktig! Opplevelsene må fornyes hele tiden for at båtene skal komme tilbake og jeg synes Kristiansandsregionen og Sørlandet har vært flinke til å fornye seg. Det er enda en lang vei å gå, og vi må oppfordre alle som har en tanke eller idé om hva en passasjer skal oppleve i Kristiansand til å ta kontakt med turistkontorer, Cruise Sørlandet, guideforeninger og diskuter. Prøv å tilpass dette cruisebåtene, og det er alltid behov for nye opplevelser.

– Store skip kan forurense mye. Hva tenker man om miljøet?

– Kristiansand havn er en miljøhavn. Dette er viktig for oss og det står langt fremme i hodet vårt når vi planlegger for fremtiden. Vi bygger den nye kaia slik at vi i fremtiden kan tilby cruisebåter landstrøm. Dog er det sånn i dag at teknologien kanskje er der, men det er vanskelig å få det gjennomførbart, sier Granfeldt og sier videre at det er mange detaljer som må stemme.

– Men de båtene som kommer til Kristiansand brenner ikke tungolje. I tillegg renser de utslippene sine gjennom skorsteinen. De båtene, uten unntak, har noen av den mest moderne teknologien som er å oppdrive med hensyn til miljø. Det kan jeg betrygge alle med, sier han.

Han tror at om man måler utslipp per passasjer, så er cruiseanløp bedre enn bobilturister.

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/315362536″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]