KRS247.no

Over 28 000 pasienter møter ikke opp til timeavtalene sine ved Sørlandets sykehus. Dette til tross for at de innførte påminnelse via SMS for to og et halvt år siden. Likevel er IKT-rådgiver hos Sørlandets sykehus og prosjektleder for tjenesten, Niklas Dimitri Halseide, fornøyd med hvordan den fungerer.

– Vi har sett at antallet «ikke møtt» har gått ned til tross for at tallet fortsatt er høyt. Og tilbakemeldingene vi har fått er at den fungerer som den skal, sier Halseide til KRS247.

Varslingstjenesten skal fungere som en vennlig påminnelse dagen før timeavtalen og henviser til innkallingsbrev som vanligvis sendes ut noen uker i forkant av denne. Det er en av to grunner til at tekstmeldingen som sendes ut er av det generelle slaget.

– Vi tar personvern på alvor og det er rett og slett av personvernhensyn at det ikke står nøyaktig tidspunkt eller avdeling i meldingen vi sender ut. Det kan hende at folk har endret nummer og at meldingen da kommer til noen på en helt annen kant av landet. Eller så er det sånn at flere bruker mobiltelefonen, og da er det ikke like gøy at det for eksempel står at NN har en time hos gynekologen, forklarer rådgiveren.

Men det har blitt lettere å gjøre endringer på timeavtaler med sykehuset. For tre uker siden ble nettjenesten MinJournal lansert for Sørlandets sykehus. Denne gjør det mulig å fylle ut et skjema på nettet for å avbestille eller be om ny time.

– Men målet vårt er helt klart å få det til slik at pasientene selv kan endre timene. Det vil bli mulig når tjenesten er koblet til vårt journalsystem, men det går fortsatt litt tid før det er klart, sier Halseide.

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/229059645″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]