KRS247.no

Dårlig skiltforståelse gir flere bøter

Om lag halvparten av ileggelsene som Kristiansand Parkeringsselskap deler ut i løpet av en dag er gebyrer for feilparkeringer. Mange av disse kunne vært unngått dersom skiltforståelsen hos trafikantene var bedre.

– Det er for lite fokus på trafikkskilt i trafikkopplæringen, forteller daglig leder Ole Jakob Tønnesen fra Kristiansand parkeringsselskap som et svar på mulige feilparkeringer.

Mangel på skiltforståelse og for lite på fokus på skiltopplæring spiller en stor rolle med tanke på feilparkeringen som skjer i Kristiansand sentrum, mener Tønnesen. Halvparten av gebyrene de skriver ut gjøres fordi bilister har parkert ulovlig. Trafikkskilt er gjeldende etter forbikjøring, og Tønnesen tror flere kjører og parkerer feil på grunn av manglende kunnskap.

12193150_10153875011126159_188215492_o

Her har to biler parkert ulovlig; Et parkeringsskilt er ikke gjeldende før etter en har passert det og bilen til høyre har blitt ilagt en bot. (FOTO: Julie Sofie Nilsen)

 

Teorikurs er ikke lenger obligatorisk for dagens ferske trafikanter. Trafikalt grunnkurs er pålagt, men der er ikke parkering og skilt like sentralt som i teorikurset.

Daglig leder, Alf Yngve Bjørnstøl fra UFO trafikkskole, opplever at mange som skal ta sertifikatet i dag ikke er godt forberedt. Dette resulterer i flere kjøretimer siden kjørelærer må forklare underveis.

– De som tar teorikurs er bedre forberedt og har bedre skiltforståelse, forteller Bjørnstøl. Det å lese på egenhånd kan være vanskelig. Undersøkelser fra Statens Vegvesen viser at de som tar teorikurs har om lag 8 timer mindre kjøretimer enn de som velger å ikke ha teorikurs.

Det finnes nesten 300 forskjellige offentlige trafikkskilt, og usikkerheten blir større for de som kjører ut i trafikken og er mindre forberedt.