Aldri har det blitt registrert flere kollisjoner mellom fly og fugl på Kristiansand Lufthavn Kjevik enn i 2014. 35 såkalte «birdstrikes» gjør at Avinor nå iverksetter tiltak for å redusere antallet.
– På lørdag åpnet vi en vei øst for rullebanen som vi kan bruke med inspeksjonsbil selv om flygning pågår. Da kan vi skremme fugler kontinuerlig og det setter vi veldig pris på, forklarer driftssjef hos Avinor Kjevik, John Karstein Endresen til KRS247 og fortsetter med å si at Kjevik er en av to flyplasser i landet som gjør dette.
– Vi vet at Flesland har noe lignende ved å ha en vei utenfor sikkerhetssonen og det er det vi også kommer til ha, sier Endresen.
Han forklarer det høye tallet i fjor med blant annet at de har blitt flinkere til å registrere slike hendelser. Tidligere ble det kun rapportert dersom de fikk beskjed fra pilotene selv, mens nå teller de også døde fugler de finner på og rundt rullebanen.
– De fleste fuglene som vi har funnet, er måker som leter etter mye godt å spise på jordene rundt flyplassen, men vi har også merket fugler som er veldig glade i larvene til billetypen hageoldenborre, sier driftssjefen og kan fortelle at de også har blitt flinkere til å klippe gresset rundt flyplassen for å unngå for store mengder av hageoldenborre.
Problemet med kollisjoner mellom fly og fugl er ikke noe nytt på Kjevik og de har i flere år prøvd ulike skremmemetoder, blant annet et svevende fugleskremsel.
– Men den mest effektive metoden er skremmeskudd med en signalpistol som skytes 20 meter over bakken, sier han
Antallet birdstrikes i år ligger så langt på 10, og forklaringen ligger i at de har blitt mer effektive med å skremme bort fuglene.
– Ofte pleier folk fra brann og redning å bruke flere timer på å holde fuglene borte, sier Endresen.
[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/215656266″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]