KRS247.no

Henter værvarsel...

Yngre krefter skaper ny dramatikk

Kildens satsing på unge, lokale talenter bærer frukter. Denne uka vises «Villa Contigo – halvveis til himmelen», et teaterstykke skrevet av Ulrikke Benestad fra Kristiansand.

– Jeg gikk til Kilden og spurte om de kunne lære meg noe, og så åpnet de opp med en gang, og jeg fikk flere og flere muligheter, sier Ulrikke Benestad:

– Vi har et fantastisk hus med endeløse muligheter. Vi har et stort rom til å vokse og utvikle oss selv i. De tilrettelegger så mye for at vi skal bli flinkere og få prøve oss. Jeg tror ikke vi kan finne en bedre plass å gjøre det på enn her.

Eksperimenterer

I fjor leverte hun manus og spilte selv i stykket «Semper Fi». I år har hun fått jevngamle Christine Helland med på laget som regissør.

Villa Contigo - halvveis til himmelen. Foto: Kilden

Villa Contigo – halvveis til himmelen. Foto: Kilden

– Det er ikke et tradisjonelt teaterstykke. Det er et formspråk som ikke er så vanlig for alle. Vi bruker live kamera, og kanskje spillestilen og regien er lagt litt annerledes enn hva folk er vant til. Jeg føler vi har fått lov til å gjøre det, det er ikke noen som har sagt: «nei, sånn skal det ikke være her». Vi har turt å ta valg uten å være redd for å bli uglesett, forklarer Christine Helland.

Manusforfatteren og regissøren har samarbeidet om et alvorlig tema. «Villa Contigo» handler om hvordan en ung, kreftsyk mann takler at han snart skal dø.

– Det er mye humor og varme i stykket. Når du har så unge mennesker med den driven og livslysten vi har, så kommer du ikke unna den energien! Jeg håper det vil hjelpe litt, smiler Ulrikke Benestad.

– Det er ikke kun for ungdom, det er bare skrevet av unge mennesker, vi håper jo at det treffer flere, legger Christine Helland til.

Varm velkomst

Begge de unge teatermenneskene er veldig fornøyd med måten de er blitt tatt i mot på Kilden.

– De har vært veldig på tilbudssida, sier Christine Helland.

Ulrikke Benestad setter også pris på velviljen fra det veletablerte teatermiljøet:

– Det har vært godt med et stort apparat rundt oss. Da har vi turt å eksperimentere litt og prøve ting vi ikke har prøvd før og bare se hvor det tar oss. Det har vært en veldig spennende og sinnsykt lærerik prosess som jeg tror vi komme godt ut av på den andre sida.

Teatersjef, Birgit Amalie Nilssen | Foto: kilden.com

Teatersjef, Birgit Amalie Nilssen | Foto: kilden.com

For teatersjef Amalie Nilssen er det veldig viktig å satse på de unge, og hun synes de leverer til gangs:

– Jeg er veldig imponert over det de har gjort. De går inn i en vanskelig tematikk, de går inn i et krevende prosjekt med en modenhet som langt overgår alderen deres og de har et spennende sceneuttrykk. De er rett og slett veldig talentfulle damer! Jeg er utrolig spent på å se utviklinga deres! Jeg gleder meg veldig til å se hva disse produserer om en 20 års tid!

Blir i byen

Både Christine Helland og Ulrikke Benestad kommer til å fortsette å bo i Kristiansand, de ser mange fordeler med å holde til her.

– Nå er det ikke bare Kilden, men også det frie scenekunstmiljøet har ekstremt mange gode talenter. Teatermiljøet kommer til å vokse, det er så mange dyktige folk her. Kristiansand er lite nok til at man kan være kjent med alle. Man kan samarbeide innenfor samme sjanger og på tvers av kunstfagene. Det gir oss mange fordeler selv om det er en liten by, sier Christine Helland.

Hun kom til Kristiansand i 2007 for å studere kunstfag ved Uia, der hun i dag har undervisningstimer i teater. Mesteparten av tiden går imidlertid med til Kilden, og når siste forestilling er spilt den 9. mai, så kan allerede samarbeidspartneren hennes love mer:

– Jeg tror det ligger flere prosjekter foran oss, jeg har allerede idéer linet opp. Rett etter forestillingsslutt, går vi vel videre for å få opp neste! Avslutter Ulrikke Benestad.