Annonse

Konsertanmeldelse: Artig aften med Paus

Ole Paus kommer tilbake som del av duoen To Rustne Herrer med Jonas Fjeld. | Foto: Trond Marius Martinsen

Han kom til sine egne, og trivdes med det.

Veteranen Ole Paus er en institusjon i norsk musikkliv som det er vanskelig å mislike. Mannen med den særegne stemmen har en haug av mer eller mindre folkekjære låter å ta av, og vi fikk høre et bredt utvalg av dem i Ravnedalen. En scene Paus selv har omtalt i svært rosende ordelag. Den utsolgte konserten startet med «Mitt Lille Land», og satte den lune stemningen som skulle vise seg å prege kvelden.

Satirikeren Ole Paus har også i nyere tid vist en særegen evne til å treffe sin samtid med sine tekster. Noe vi fikk et glimrende eksempel på under hans egen festsang for fredssenteret i Oslo. Utover kvelden spøkte han med alt fra stylister og kolleger til milliardærer og Carl I Hagen. Selv om Ole Paus kanskje er mest interessant som humorist, ble de mer seriøse låtene et fint tilskudd til konserten. Han er i posisjon til å spille akkurat det han føler for, men oppleves likevel som genuin med et ekte engasjement for både nye og gamle sanger.

Trioen bestod, foruten Paus, av gitarist Børge Petersen-Øverleir samt bassist og mangesysler Håkon Iversen. Til sammen gjorde de en god jobb konserten gjennom. Da alt var slutt, hadde vi blitt lost gjennom skillingsviser, politiske betraktninger, sanger om vennskap og en slags hyllest til NSB. Egentlig ble det hele ganske som forventet. I dette tilfellet er det et kompliment.

Annonse
Legg igjen en kommentar

Har du en mening om denne saken?

KRS247 ønsker en åpen og saklig debatt. Her kan du fritt komme med dine synspunkter, men vi krever en respektfull og saklig tone og ber om at du holder deg til sak. Trakassering, hatske utfall og trusler aksepteres ikke. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Du må bruke ditt egentlige navn, falske profiler vil bli utestengt. Før du publiserer - tenk gjennom at mange kan se hva du skriver.