Øyvind Schiøtt er en av mange operasangere som er på plass i Kristiansand for å fremføre Guiseppe Verdis opera Rigoletto. Nordmenn fra alle kanter av landet, sørkoreanere og en russisk hovedrolleinnehaver utgjør sangerbuketten.

Bass og korist Øyvind Schiøtt. Foto: Glenn Th. Faannessen

Bass og korist Øyvind Schiøtt. Foto: Glenn Th. Faannessen

– Vi har en rekke forskjellige solister med et solidt kammerkor. Med symfoniorkesteret som dirigeres av en italiener. Jeg føler at dette er et flerkulturelt fellesskap, humrer Schiøtt.

Stykket Rigoletto er kanskje mest kjent for La Donna È Mobile. Hovedpersonen Rigoletto jobber som hoffnarr for hertugen av Mantua, og denne hertugen liker å gjøre narr av andre – gjerne gjennom sin hoffnarr. Hertugen er en kvinnebedårer, og har forført datteren av greven av Montreone. Ved en fest velger hertugen å gjøre greven til latter ved hjelp av sin trofaste hoffnarr. Dette gjør at greven til slutt forbanner den ganske overtroiske hoffnarren, noe som preger hovedkarakteren gjennom resten av stykket.

– Det handler mye om Rigolettos overtro. Den forbannelsen er noe som er veldig seriøst for ham, og stykket avsluttes jo ikke spesielt hyggelig. Men sånn er jo opera ganske ofte! Mye død og elendighet, ler Schiøtt.

Hør hele intervjuet her. Saken fortsetter etter intervjuet.

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/193342050″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]

Schiøtt har latt seg imponere av symfoniorkesteret i Kristiansand.

– De er fantastisk flinke, og spesielt blåserrekka! Tror nesten det er det beste jeg har jobbet med i Norge. Oslo-filharmonien er de eneste jeg kommer på, og de er verdenskjente. Tenk på størrelsen på Kristiansand i forhold, sier en tydelig imponert bass.

Les også: