Det er fem år siden sist det gikk tog i ukedagene, men onsdag kveld gikk altså den første av fem turer på onsdagskvelden langs deler av Setesdalsbanens gamle trasé.
– Vi har fått utvidet nå med to lokomotiver og det gjorde det mulig for oss å starte med hverdagskjøringer igjen, sier Stian Bergum, en av konduktørene på den avgangen vi i KRS247 ble med på.
– Men vi ser også at vi har fått et utrolig populært tilbud her oppe, så vi bestemte oss før sesongen til å kjøre litt ekstra nå i juli, forklarer han.
Det var godt over 100 stykker som var med på turen fra Gravane og til Røyknes, men det var noen som hoppet av før returen en halvtime senere. Det lover uansett godt for fortsettelsen for jernbanestrekningen som egentlig ble lagt ned i 1962. Det er den tidsperioden de prøver å gjenskape så autentisk som mulig.
– Det gjør vi ved å ha på oss de uniformene som man måtte gå med på den tiden, vi kjører også med gamle trevogner og lokomotiver fra den tiden, sier Bergum og innrømmer at det ligger mye hardt arbeid bak å få den opplevelsen som trengs.
I løpet av flere år har de blant annet jobbet med å restaurere deler av skinnegangen som hadde blitt ødelagt, og det hadde de ikke klart uten bidragsytere som Jernbaneverket, andre givere og ikke minst teamet som jobber med banen, både ansatte og frivillige.
I mai ble det også gjort noen opprustninger på parkeringsplassen ved Grovane stasjon for 700 000 kroner.
Se bilder fra vår tur med banen: