Kristiansand Barne og Ungdomsteater ble startet av Inger Sandnes Skeie i 1964 og feirer sitt 50 års jubileum i år. Det gjør de ved å sette opp den mest ambisiøse oppsetningen på lang tid. 23 aktive medlemmer og innleide dansere fra Spinn Dansestudio, og profesjonelle skal fremføre Pippi i Kilden frem mot jul.
Helt siden våren har de øvd for å få det i mål, og barna får de beste skussmål fra inspisient Line Key Graarud.
– Det har vært kjempegøy å jobbe med de unge. De har stått på som bare det og øvd i hele år.
Historiene fra Astrid Lindgren om Pippi er velkjent, men musikken som brukes i denne forestillingen er skrevet av en jazzkomponist.
– Vi har vel ikke fått så mye musikalsk tidligere, så det er nytt sier vokallærer Ingunn Abrahamsen.
Forestillingen er en av de dyreste KBUT har gjort noen gang, og den er innovativ på flere måter. I tillegg til at den spilles nærmest som en musikal, blir det i tillegg tatt i bruk moderne teknologi. Apen Herr Janson, Pippis pappa, hesten Lille Gubben og scenografien vises som dataanimasjon.
– Det er veldig spennende og nyskapende teknologisk forestilling, og barna responderer til animasjonene som om de er virkelige forteller Key Graarud.
Animasjonene og stemmene blir styrt av to ungdommer, og dermed kan de kommunisere med publikum. Det gjør hver forestilling unik.
Men hvorfor Pippi?
– Vi hadde inne en del stykker som vi ville se på. Da vi valgte Pippi så var det en blanding av at vi fant stykker sjarmerende, og fordi regissør Jostein Kirkeby Garstad kjente stykket og visste at det fungerer. I tillegg er barna kjempeglad i Pippi forteller de to.
Gleder seg
Cornelia Brekke (11) og Kristian Stedal Hannevik (15) spiller henholdsvis Tommy og Annika, som er bestevennene til Pippi. De har gjort litt research for å se hvordan rollene er spilt tidligere.
– Jeg hadde jo litt kunnskap fra før av, men i det siste har sett litt på gamle filmer for å se hvordan Tommy er, forteller Kristian, som mener han kan kjenne seg litt igjen i rollefiguren.
Begge de to synes det er kjempegøy å spille teater, og synes ikke det er noe skummelt å stå på scenen.
– Jeg liker å spille andre roller, slik at jeg blir på en måte en annen person enn meg selv. Da blir jeg mer fri til å gjøre det jeg vil forteller Cornelia.
– Egentlig er det mer skummelt å snakke foran klassen tilføyer Kristian.
Men nå som dere har fylt hodet med replikker fra Pippi, er alt dere har glemt alt dere har lært på skolen?
– Nei, når jeg er på skolen så tenker jeg på skole, sier Cornelia. Men når jeg er på teateret så er det fullt fokus på det.
Ambisiøst
En slik forestilling er også ambisiøs hva gjelder det økonomiske forteller styreleder Nina Brekke.
– Vi har et veldig stort budsjett å forholde oss til, det er kanskje det som er det skumleste synes jeg. Men jeg har aldri vært i tvil om at vi skulle få det til, selv om det dukker opp noen utfordringer.
Det er billettinntekter som er hovedinntektskilden for teateret, men foreldrene som styrer teateret har også brukt mye tid på å søke forskjellige tilskudsordninger og få tak i sponsorer.
– Vi har en relativt grei kontingent, og det er helt bevisst sier Brekke.
De vil ikke at det skal være årsaken til at noen ikke kan være med i teateret.
– Men vi skulle gjerne hatt større kapasitet, slik at vi kunne gitt dette tilbudet til enda flere. Vi får ofte henvendelser fra folk som har lyst til å være med.
Foreldrestyrt
Kristiansand Barne og Ungdomsteater er en foreldrestyrt organisasjon, der alle har jobber i tillegg. Vi er en liten organisasjon, så vi er avhengig av å sette oss inn i en del ting, og ikke minst samarbeide med de ansatte på Kilden.
Brekke opplever som mange andre ungdomsaktiviteter at en del faller fra, men kanskje ikke i like stor grad som andre.
– De fleste blir i teateret, og det er vi veldig glade for. Det er fantastisk å se hvordan de eldste tar seg av de yngste, og hvor moro de har det sammen. Så er det jo slik at de som er yngst nå, blir eldst en gang og da tar de over den rollen sier Brekke.
Det sies at du er den som legger ned flest dugnadstimer?
– Det får andre svare på, det er veldig mange som legger ned mye arbeid for barneteateret. Og det er helt nødvendig om vi skal få dette til.