KRS247.no

Henter værvarsel...

Filmanmeldelse: The Equalizer

Jeg liker action thrillere. Mye fordi det er de filmene som klarer å skape mest, og best, spenning på kino, i forhold til skrekkfilmer og grøssere som i stor grad blir mer fjas enn substans. I action thrillerne er det i alle fall en historie som til en viss grad henger på greip, og et plot du kan relatere deg til. I alle fall som regel. The Equalizer er en film som klarer å holde på spenningen helt til siste slutt, og likevel gi deg den slutten du håper på.

Robert McCall, glimrende spilt av Denzel Washington, lever et tilbaketrukket liv som ansatt på et trevarehus et sted i Junaiten Blæs. Dagene følger en vant rutine med jobbing, bespisning hjemme og lesing av bøker på en nattåpen Diner. Han konverserer litt med innehaveren og noen av gjestene, men befatter seg ellers lite med verden omkring. En av de mer faste gjestene på dineren er den unge prostituerte Teri, spilt av Chloë Graze Moretz, kjent fra Kick-Ass filmene, som er innom og spiser litt kake og veksler noen ord med Robert før hun begir seg avgårde til neste kunde. En kveld kommer Teri inn og er tydelig forslått i ansiktet. Det er sjefen hennes, en russisk sadist av en hallik, som har forklart at hun ikke kan velge og vrake i kunder, men må ta de som tildeles henne. Robert har fått en viss grad av sympati med den unge kvinnen, og forsøker å hjelpe henne. Spørsmålet er bare hva én mann har å stille opp med mot et helt kartell av russiske gangstere.

Gjennom hele filmen sitter du med en gnagende uro over hva som egentlig skjuler seg bak Roberts rolige og tilbaketrukne vesen. Gjennom små drypp gjennom første halvdel av filmen får du se litt og litt av hva han driver med i det skjulte, men hva som egentlig er bakgrunnen hans forblir en godt gjemt hemmelighet gjennom hele historien. Det eneste du får vite er at han sannsylingvis har vært en eller annen type spesialdrapsmann. Han ikke er stolt av fortiden sin, og at han har gjort en iherdig jobb for å begrave den. Men i møte med den unge Teri og de russiske gangsterne klarer han ikke la være bruke essene i ermet. Og Denzel Washinton er et strålende valg i rollen. Hans russiske motpart, den eksentriske og særdeles voldelige ryddemannen Teddy, spilt av Marton Csokas, er også en særdeles velspilt karakter som møter en uforutsett motstander når Robert starter ballet.

The Equalizer er en brutal film, med mye blod og plenty med skyting, men samtidig er den ikke grotesk eller spekulativ. Den er grafisk i sin visning av måter å drepe folk på med vinåpnere, samtidig som den ikke blir en splatterfilm. Uten blodet hadde denne historien blitt mer tannløs og veik. Sånn regissør Antoine Fuqua har laget det er den rett og slett elegant utført, og om du sammenligner med andre filmer av samme art, som Taken, er Equalizer langt bedre. I alle fall i min bok. Mye fordi jeg synes Denzel er en langt bedre actionhelt enn Liam Neeson.