Mediebransjen rystes i disse dager. Kraftige kutt og press fra den nye digitale hverdagen setter sine spor i norske mediehus. Aviser taper penger og slanker staben, lokale redaksjoner legges ned og nærheten til innbyggerne reduseres. Kan svaret være Public Journalism?
Det mener journalist Roar Vigeland Osmundsen. Han jobber i Søgne og Songdalen Budstikke, og er nå ute med bok som tar for seg public journalism. Men hva er det?
– Du kan kalle det for en demokratistyrkende journalistikk. Den kom som en reaksjon på politisk journalistikk som tok mer for seg spillet enn folks valg. Skal man bruke energien på å hjelpe folk å finne et parti å stemme på eller beskrive arbeidet politikerne gjør for å bli gjenvalgt, spør Osmundsen retorisk.
Medier har en mengde plattformer å bruke. Osmundsen mener mediene må nå vurdere hvilke plattformer de faktisk skal bruke.
– Vil journalistyrket overleve?
– Det håper jeg. Facebook favoriserer kun de med mange likes. Vi trenger noen som opprettholder idealene i Vær Varsom-plakaten, og de må helst være profesjonelle, sier Osmundsen til KRS247.no.
Hør hele intervjuet her.
[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/196657047″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]