Flere og flere av oss handler julegavene på nett og det finnes et vel av nettbutikker av varierende seriøsitet og for å unngå ubehagelige overraskelser er det lurt å ta noen forholdsregler.
– Vårt budskap er at når du skal inn og handle på nett så er det viktig at du ser på om nettsiden er seriøs. Forbrukerrådet har laget en liste over useriøse nettsteder, og den er ganske lang. Så det kan være lurt å gå inn og sjekke om det nettstedet du er inne på, ligger på den lista, forteller Rolf Guttormsen fra DNB til KRS247.
Og hvis du er sikker på at nettstedet du handler på er seriøst, så kan du trygt gi fra deg kortnummer og informasjon til nettstedet. Men selv om nettsiden oppfyller det kravet, så må du likevel sjekke om tilbudet virker for godt til å være sant.
– For virker det for godt til å være sant, så er det det, understreker Guttormsen.
Og skulle uhellet være ute og du har blitt utsatt for kortsvindel, er første handling helt enkel.
– Det desidert første er å få sperret kortet sånn at du vet at det ikke blir noe mer svindel på det. Og kundeservice hos oss har åpent døgnet rundt, noe som betyr at du kan sperre kortet hele døgnet, sier Rolf Guttormsen.
Dette er en praksis de fleste kortutstedere har slik at det ikke skal stå på helligdager om du er nødt for å sperre kortet.
Og som nevnt tidligere er det lurt å gjøre julehandelen på kredittkortet av to grunner. Den ene er at skulle du bli utsatt for kortsvindel, så går ikke det utover brukskontoen din, slik at skaden ikke blir for stor. I tillegg så har du muligheten til å kontakte kortutsteder hvis salgsstedet du brukte kortet på sist ikke er samarbeidsvillig til å hjelpe deg ut av knipa.
Hør mer her.