Antall konkurser har økt de siste par årene, til tross for at pilene har begynt å peke oppover. Og ifølge statistikken er det spesielt i bygg- og anleggsbransjen det har vært størst økning. Det kan bety stort potensiale for tapte penger for de bedriftene som handler mye med den bransjen og da kan det være lurt å ta visse forholdsregler.
– Du bør ta en skikkelig sjekk over hvilke kunder du selger til, og ha gode rutiner internt og god oppfølging av utestående fordringer. Et alternativ er å sette bort innkrevingen til eksterne aktører, for eksempel å bruke fordringsoppfølging i bank eller inkassoselskap. Og hvis du selger til privatpersoner så er det fornuftig å ta kontantbetaling eller betaling via Vipps, sier senior markedssjef hos DNB, Tor Olav Finni til KRS247.
Han ser også på statistikken at nyetableringer er veldig utsatt for konkurser de første driftsårene og har noen råd i den sammenheng.
– Før de etablerer seg så bør de kanskje gå grundig igjennom forretningsplan og ha god oversikt og samt ha laget et tilstrekkelig budsjett, prøve å ha en god tilgang på kapital før du setter i gang. Fordi det er veldig tungt i starten å starte bedrift og det er en del som klarer seg, men det er mange som sliter, så derfor er det greit å ha en god plan på det man skal gjøre, sier Finni.
Og dersom du handler mye med bedrifter i både bygg- og anleggsbransjen, men også i detaljhandel og hotell- og restaurantbransjen, som er ganske utsatt, er det kanskje lurt å sikre seg mot at du vil få for store tap ved en eventuell konkurs.
– Det er sjelden at bedriftene forsikrer utestående faktuaer, og det kan få store konsekvenser dersom en stor kunde skulle gå overende. Det er mulig for bedrifter å forsikre seg mot dette ved å bruke kredittforsikring. Det er en forsikring som sikrer en bedrift som selger til andre bedrifter på kreditt. Så er du sikret nærmest full oppgjør ved en eventuell konkurs, forklarer han.
Hør mer her.