Ligger fremtiden ene og alene på nett, eller kan man klare seg uten ny teknologi i jakten på fortjeneste og omsetning? Varehandelen totalt i Norge var på ca 500 milliarder kroner i fjor og netthandel utgjorde 100 av de. Det er en dobling i løpet av fem år.
– Det eneste vi vet 100% sikkert er at det kommer til å gå fortere og mer radikalt enn tidligere, sier Frode Ugland i Egde Consulting.
– Hvilken vei går dette?
– Vi har hatt en vekst på et sted mellom 15 og 17 % i året de siste fem årene på netthandel. Hvis vi ser på den totale varehandelen har den ligget stabilt. Hvis vi ser på lønnsomheten av varehandelen er det dystre tall, forteller Ugland.
30 % av all varehandel leverer minustall og 37 % som leverer svak lønnsomhet. Netthandel er et stort unntak for de for øvrig dystre tallene.
– Netthandel leverer positive tall. De som har fått det til leverer positive tall.
Det er ikke alle kunder som vil over til netthandel, noe DNB har erfart med flere titalls tusen av sine kunder.
– Du må ha løsninger for den eldre garde som ikke synes nettbruk er så veldig godt. Du må bevare noe av det eksisterende og så må du forandre deg og ta i bruk nye tjenester, sier banksjef Helge Hammersbøen i DNB.
Hør hele intervjuet her.