E-faktura, Vipps, app, BankID, BankID på mobil, kontaktfri betaling, mobilbetaling og nettbank er uttrykk som har blitt dagligdags for de fleste av oss. Men ifølge tall fra SSB er det over 400.000 nordmenn som ikke er på internett. De sverger fortsatt til å betale giroer per brev, oppsøke banken selv og ikke minst få kontoutskrifter på papir. I dagens samfunn er det mer og mer normalt å være pålogget og gjøre alt kjapt og enkelt over internett eller mobilen og vi kunne nok aldri tenkt oss nesten en hel dag uten å være tilkoblet. Men for de 400.000 kan det være mange grunner til at de ikke bare sverger til et frakoblet liv, de har ikke funnet det nødvendig å ta i bruk ny teknologi.
Tidligere denne uken kom det et oppslag hos blant andre Dagbladet om at DNB freder brevgiroen og ifølge banksjef i DNB Vest-Agder, Sveinung Hedding-Valvik, ligger det mye forskning bak denne avgjørelsen.
– Vi har jobbet knallhardt med å holde kurs og invitere kunder inn, og en-til-en-rådgivning på veldig mange kunder, og når vi begynte å se at mange av disse kundene begynte å komme på kurs flere ganger, så innså vi at vi kanskje ikke klarer å digitalisere alle. Og da gjennomførte vi 400 intervjuer med kunder på telefon og satte oss ned med 18 kunder og kartla deres behov. Da oppdaget vi at de fryktet at brevgiroen skulle forsvinne, forklarer Hedding-Valvik til KRS247.
Brevgiro er et forholdsvis enkelt produkt som ikke krever nødvendigvis noe digital kompetanse, mener banksjefen kan være en av de største årsakene til at denne måten å betale regninger på fortsatt blir benyttet av noen fåtall.
Og til tross for at den analoge banktjenesten ser ut til å få et aldri så lite comeback i forbindelse med oppmerksomheten i pressen, så betyr ikke det nødvendigvis at for eksempel bankfilialene vil komme tilbake. Banksjefen tror gruppen som ikke bruker banken digital vil bli mindre og mindre.
– Vi snakker om tre prosent av kundegruppen hos oss, og jeg vil jo tro det er tilsvarende hos andre aktører også, så jeg tror ikke vi kommer til å se at det kommer til å poppe opp banker overalt, konstaterer Sveinung Hedding-Valvik.
Tall fra Norges bank viser at det ble betalt rundt 17 millioner faktuaer på «gamle» måten i 2016 til tross for stadig stigende gebyrer. Og flere banker tilbyr, i tillegg til brevgiro, også fortsatt andre analoge tjenester som fysiske kontoutskrifter, telegiro, SMS-varsling og saldo på SMS eller kontofon via telefon. Men selv om det er mange gebyrer knyttet til de analoge tjenestene, er det likevel penger å spare selv med papirfaktura.
– Det koster penger både å motta faktura og betale fakturaen, men et tips er å registrere AvtaleGiro. Hos de aller fleste aktører koster det ingenting å få den til å belaste kontoen din. Da går den automatisk og så lenge du har penger på konto, så trenger du ikke å bekymre deg for om regningen blir betalt. Og det er ingen kostnad, enkelt og greit, sier Hedding-Valvik.
Og for å kunne sette opp AvtaleGiro uten bruk av internett, så kan du kontakte banken din enten ved å gå innom den eller ved å ringe den. Eller så kan du huke av for at du ønsker en slik avtale på regningen du har fått. For der vil du som oftest bli tilbudt AvtaleGiro for å kunne spare både gebyrer og tid i forbindelse med betaling.
Hør mer her.