KRS247.no

Forbrukerrådet og finansportalen.no mener nordmenn gir banker og forsikringsselskaper unødvendig mye penger gjennom å gå inn i avtaler om tjenestepakker. Oppfordringen er klar; sy sammen dine egne tjenestepakker fra flere leverandører.

– Bankenes produktpakker kan være satt sammen slik at noen av produktene er mer konkurransedyktige enn andre. Å beregne hvor konkurransedyktig en produktpakke er i forhold til en annen er imidlertid en så stor regneoperasjon at vi i praksis i dag har et lite gjennomsiktig forbrukermarked for finansielle tjenester. Dette taper kundene på, advarer Elisabeth Realfsen, daglig leder for Forbrukerrådets tjeneste finansportalen.no i en pressemelding.

Regiondirektør Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg

Regiondirektør Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg

Finansportalen og Forbrukerrådet har intervjuet 2 000 nordmenn om sine vaner, og har kommet frem til at nordmenn bruker unødvendig mye penger på å være bank- og forsikringskunder. Områdedirektør i Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg, mener kjernen i denne saken er at folk også må prute på banktjenestene sine.

– Du må prute. Du må følge med og prute jevnlig, gjerne en til to ganger i året.

– Hvordan gjør man det?

– Bare si fra til banken om det er mulig å få lavere rente, for du har lest eller sett at konkurrenter har lavere renter, sier Nyberg til KRS247.

Han understreker at man må si sannheten om man skal prute. Ikke lyv om at konkurrenter har lavere renter, men om konkurrenten har lavere renter så ikke nøl med å konfrontere din bank med det.

– Den som roper høyest får lavest, sier Nyberg.

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/259837301″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]