KRS247.no

Dagens regjering vil at næringslivet skal bidra med mer støtte og sponsing av kultur. Cultiva tok utfordringen etter den aller første kulturnæringskonferansen i Tromsø fjor. Stiftelsen fikk med seg Agders fylkeskommuner og Kristiansands kommune og – næringsforening på å arrangere den aller første Kildenkonferansen fra 27. – til 28. april.

I løpet av kort tid har programkomitéen fått på plass 26 foredragsholdere for å presentere erfaringer med kulturprosjekter der bedrifter er involvert. I tillegg kommer både kulturministeren og næringsministen, initiativtagerne til det som skal bli en årlig nasjonal konferanse.

Anita S Dietrichson er prosjektleder for Kildenkonferansen og håper programmet trekker mange deltagere:

– Jeg håper alle små og store kulturinstitusjoner i vår region, men også i det øvrige landet kommer. Så håper jeg også at næringslivet kjenner sin besøkelsestid, for nå har vi mange gode foredrag. Enten du driver med sponsing i egen bedrift, i egen virksomhet, eller er på jakt etter sponsorkroner, så er dette konferansen du skal delta på! Oppfordrer Anita S Dietrichson, til vanlig direktør for Næringsforeningen i Kristiansandsregionen.

Terje Formoe har opnådd stor suksess med Kaptein Sabeltann og skal dele sine erfaringer. Foto: Martin Engamo

Terje Formoe har opnådd stor suksess med Kaptein Sabeltann og skal dele sine erfaringer. Foto: Martin Engamo

Hun er stolt av programmet, med foredragsholdere som John G. Bernander, Terje Formoe, Turid Birkeland og representanter fra festivaler som Palmesus, Festspillene i Bergen og Canal Street og fra fornøyelsesparkene Legoland og Dyreparken. 150 deltagere har allerede meldt seg på.

Næringslivet må på banen

I tiden framover skal Kildenkonferansen markedføres enda mer aktivt overfor næringslivet:

– Vi skal være på dem, henge på dem for å fortelle om nytteverdien.

Handelsstanden i Kristiansand har tidligere vært tilbakeholdne med å sponse festivaler:

Palmesus har klart å drive god butikk. Foto: Tor Erik Schrøder - www.kengurufoto.com

Palmesus har klart å drive god butikk. Foto: Tor Erik Schrøder – www.kengurufoto.com

– Det er det som er en utfordring, det å få næringslivet til å være sponsorer. Nå tenker jeg at det som kan være nytteverdien, er å se hvordan sponsing kan være en del av strategien til bedriften. Det er jo det vi har satt veldig fokus på under denne konferansen, avslutter Dietrichson.

I sin felles regionale plan for begge Agder-fylkene, så hadde allerede fylkeskommunene planlagt en kulturkonferanse på Kilden.

– Vi synes dette var en flott start. Vi hadde ikke klart å komme i gang så kjapt på egenhånd, sier kultursjef Anne Tone Hageland i Vest-Agder fylkeskommune.

Direktør Erling Valvik i Cultiva og Kultursjef Anne Tone Hageland i Vest-Agder fylkeskommune er med i programkomitéen.

Direktør Erling Valvik i Cultiva og Kultursjef Anne Tone Hageland i Vest-Agder fylkeskommune er med i programkomitéen.

I følge planen, kommer det til å holdes en Kildenkonferanse i tre år.

– Framtidige Kildenkonferanser kommer ikke nødvendigvis til å være knyttet til næring, men det vil være kulturkonferanser som går på det med kompetansebygging.

Det er ikke avgjort om Cultiva skal bidra med støtte til de kommende Kildenkonferansene:

– Det er avhengig av hva arrangørene ønsker å legge i det, men jeg ser for meg at kompetanseutvikling, talent og forhåpentligvis barn og unge kommer til å være hovedmelodien hvert år, sier administrerende direktør i Cultiva, Erling Valvik, som er opptatt av holde fast ved stiftelsens hovedsatsingsområder.

Hør radioinnslaget her:

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/197285485″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]