KRS247.no

Henter værvarsel...

Har stor tro på «Business Region Kristiansand»

Kommunalutvalget vedtok tidligere denne uken en ny satsing på næringslivet i Kristiansand. Dette innebærer blant annet at kommunen endelig får en næringssjef for første gang siden 2004. Det har vært mye snakk om at vedtaket har kommet, men lite om hva det faktisk er.

– Det er egentlig en forsterkning av den innsatsen på næringsliv og næringsutvikling som Kristiansand kommune ønsker å være en del av. Kommunen har alltid hatt et næringsarbeid. Vi har hatt næringssjef for en god del år tilbake, vi har hatt en næringsavdeling. Den har de siste årene ikke vært så stor, men vi har vært aktive. Det som har skjedd de siste par årene i Kristiansand og Sørvest-Norge er jo ganske kjent at det har vært en nedtrapping av oljevirksomheten. Og vår leverandørindustri har møtt store problemer.

Det betyr at vi har en større utfordring nå enn vi kanskje har hatt på lenge i forhold til å skape nye arbeidsplasser, i forhold til en omstilling og være med å skape en aktivitet som kan tiltrekke oss mennesker utenfra, fordi det trenger vi også. Så det har vært en av hovedårsakene til at vi akkurat gjør dette nå. For to-tre år siden så hadde dette kanskje ikke vært like nødvendig og intensivere satsningen slik som nå, men vi trenger å gjøre dette nå, sier rådgiver innen næringsutvikling og internasjonal samarbeide i Kristiansand kommune, Øyvind Lyngen Laderud i Kristiansand kommune til KRS247.

– Hvorfor var det nødvendig med en slik endring?
– Verden rundt oss endrer seg hele tiden. Vi har masse trender som ikke bare påvirker kommunen som organisasjon, men for oss som forbrukere og hva slags næringsliv vi har. Så vi er nødt til å endre også hvordan vi jobber med næringsliv i kommunen. Vi må være foran, vi liker å sammenligne oss med andre byer i Norge og andre steder, som jo er raske til å ta opp i seg trender som kontorfelleskap, co-workingspaces og så videre.

Dette med satsning på IT og teknologi, der må vi være mye mer frempå, vi må sørge for at IT blir en kunnskap hos unge. Ikke bare å kunne bruke iPad, pcer og mobiltelefoner, men faktisk å kunne kode og programmere og kunne drive utvikling. Det er kjempeviktig for oss allerede nå, så vi må jobbe både på kort sikt og lang sikt, og vi har masse utfordringer, ambisjoner, visjoner i Kristiansand kommune som vi ønsker å jobbe med for å bidra til, sier Laderud.

Men selv om navnet henspeiler Kristiansand, så betyr det ikke at satsningen kun vil foregå innenfor bykjernen.

– Vi ønsker å samarbeide med de kommunene og det næringslivet ikke bare i Kristiansand kommune. Vi har jo hatt et samarbeid i det som kalles knutepunktet, som vi ønsker å klassifiere som Kristiansandsregionen, men denne regionen går jo langt utover disse syv kommunene som utgjør knutepunktet. Hvis du trekker en passer og tenker 45 minutter, så kommer du ganske langt både vestover, nordover og østover.

Vi tror jo at Kristiansand er et godt navn å «brande» utenfor landets grenser, kanskje noen hakk bedre enn Agder, som ikke er fullt så kjent, så vi tror jo at Kristiansand kan ta posisjon på vegne av langt mer enn seg selv; Grimstad, Mandal og så videre, at vi kan tiltrekke oss markedskrefter til hele regionen. Vi er opptatt av hele regionen, sier rådgiveren.

Hør mer her.

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/312679825″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]