KRS247.no

Henter værvarsel...

Forbrukerrådet: – Man løper ingen risiko

Forbrukerrådet mener det ikke er kritikkverdig at strømtilbydere som ikke har påslag på strømprisen, får delta på i deres nye forbrukerportal, strømpris.no. Tidligere denne uken stilte den lokale strømleverandøren LOS spørsmålstegn om tjenestens prissammenligninger er riktige.

– Vi ser at flere av dem som kommer best ut, opererer med et påslag på null kroner, og du kan jo ikke drive butikk lenge ved å ikke tjene noe på det. Vi har ikke sett at sånne tilbud varer lenge uten at det vil komme noe ekstra på sikt, sa markedsdirektør hos LOS, Thorbjørn Laundal til KRS247 og viste til at flere av de tilbudene som kommer best ut på listen ikke pleier å ligge ute særlig lenge.

Regiondirektør Eirik Nyberg | Foto: Pål Lomeland

Regiondirektør Eirik Nyberg | Foto: Pål Lomeland

– Nei, men hva er problemet med det. Så lenge forbrukeren betaler på etterskudd løper man ingen risiko og det er bare å bytte hvis strømleverandøren går konkurs, kontrer regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg til KRS247.

At tilbudene innen samme selskap varierer over tid, mener regiondirektøren er vanlig.

-Det er ganske få som tilbyr 12 måneders garanti på pris. Hvis jeg husker rett gjør heller ikke LOS dette. Men at de kanskje har en slags moral i bunnen der de høvelig stabile på pris, mens enkelte andre ikke er det, ja det kan godt hende. Vi anbefaler derfor å sjekke tjenesten ofte.

Men han synes LOS og andre selskaper som vil ha fokus på kundefordeler og andre tjenester utover strøm, bør kunne måle disse i pris.

– Vi har utfordret bransjen på det, men har så langt ikke fått noen respons. For vi er enige i at man gjerne kan ta hensyn til rabatter og tilleggstjenester, men hvordan går det an å verdsette disse?, spør Nyberg.

– Jeg tenker selv på dette med sponsing av idrettslag og lignende. Hvis det er sånn at du må betale 1000 kroner ekstra i året for strømmen fordi selskapet skal sponse idrettslaget med 50-100 kroner av disse, så er det vel bedre å gi penger av egen lomme direkte til idrettslaget i stedet, sier regiondirektøren.

Han mener Forbrukerrådets strømportal leverer forbrukerinformasjon etter hensikten, nemlig å gjøre det enklere og sammenligne tilbud hos de ulike selskapene. Han kommer likevel med tips til hvilke leverandører det kan være lurt å styre unna.

– Det er de som opererer med forskuddsbetaling. For vi har vært borti saker der et selskap har frivillig slått seg konkurs og stukket av med 50-60 millioner kroner av kundenes penger. Så det viktigste er å unngå forskudd, sier Eirik Nyberg.

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/222160068″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]