Annonse

Smøretips: Enkle grep for gode ski


Foto: Pål Lomeland

Ingenting kan ødelegge en skitur så mye som dårlige ski. Her får du noen grunnleggende tips til hvordan du kan smøre ski og finne riktig skismøring.

Klabbing eller bakglatte ski, lite er så demotiverende på tur som når skiene er totalt mislykket. Men det er ikke mye som skal til for å få gode ski.

Skismøring er blitt en vitenskap, og i sportsbutikker er det mange hyllemeter med alskens finesser for å få skiene til å både å sitte og gli. Men om du er en vanlig turgåer og ikke teller sekunder i løypa, er saken ganske enkel – det holder med fire utgaver av festevoks: Blå ekstra, grønn, rød og fiolett. I tillegg tar du med deg universalklister, skirens og litt sandpapir.

Det grunnleggende
Om du har valgt bort det smørefrie alternativet er det viktig å sørge for at du har alt av basis smøreutstyr på plass. Et godt utvalg av skismøring og nødvendig utstyr for å fjerne det gamle som ligger på skiene er alfa og omega. Har du en god basispakke smøring, er du rustet for de fleste forhold. De fleste sportsforretninger selger ofte pakker hvor det aller mest nødvendige er inkludert, og kan være billigere enn om du kjøper alt løst.

Dette trenger du i en basispakke:

  • Grønn, Blå, fiolett og rød voks
  • Universalklister
  • Kork
  • Smøringsskrape/sikle
  • Smurningsfjerner og smurningspapir

 

Smurningsfjerner og smurningspapiret er faktisk noe av det viktigste i hele pakken. Det hjelper lite om du har god skismøring om du smører det oppå klisteret fra forrige påske. Grunnen til at du bør investere i et eget papir for å fjerne det gamle klisteret eller voksen, er fordi vanlig papir loer altfor mye. Dette spesialpapiret får du kjøpt i sportsbutikken.

Pass på å ha riktig spenn
Ingen skismøring i verden kan korrigere for feil spenn. Er skiene rette som en planke, vil festesmøringen alltid fungere som brems. Står skiene som en bue, får du aldri tråkket festesmøringen ned i snøen. Er du i tvil, få skiene målt i en sportsbutikk. Og uansett: Ikke bruk festesmøring bak hælen på skiskoen.

Glide skiene
Har du nye ski, er det viktig at de er preparert på forhånd. Som regel er dette noe du kan få gjort der du kjøper skiene, og det anbefales da det er en ganske omfattende prosess.

Det første du må gjøre er å pusse glisonen med et spesialsandpapir tilpasset dette. Dette fjerner mikrohår i belegget og åpner porene i sålen.

Fjern smuss i glisonen med en glidewax cleaner etterpå. Børst deretter frem og tilbake med en nylonsbørste, som du kun bruker til dette og ikke noe annet, igjen bare i glisonen. Tørk av med smurningspapir og la det tørke.

Fortsett med å børste lett over skienes glisone med en bronsebørste, fra tupp i retning hælen. Dette frisker opp og renser belegget slik at voksopptaket blir optimalt.

Mett sålen med en myk glider i to omganger med ti minutters pause mellom hver gang. Gjør dette uten å sikle eller børste mellom hver gang. For hver runde jevn voksen utover skiene med et smørejern. Her er det viktig å gjøre det i en jevn bevegelse for å unngå overoppheting og at sålen ødelegges.

La skiene stå i en halvtime før du sikler av. Begynn med midtranden og bruk en midtrandsikling for å unngå riper om den skjærer ut. Deretter sikle av med plexisikling, men pass på å ikke være for hardhendt.

En bronsebørste brukes for å fjerne voks som ligger igjen i strukturen. Børst fra tuppen og bakover ti til tjue ganger, bare i glisonen.

Mett sålen videre med glider spesialtilpasset for temperaturen du skal bruke skiene på. Her finnes det både glider for kalde og varme forhold.

For å unngå at smøringen ruller av må du også gjøre litt forarbeid på festesonen. Puss med slipepapir frem og tilbake i skienes lengderetning. Tørk av smuss med smurningspapir. Du har nå et fint grunnlag å legge skismøring på.

Før turen
Start med å finne ut hvor festesonen på skiene dine er. Dette er enklere enn det høres ut. Størrelsen variere avhengig av vekten din og temperaturen i snøen. Det aller beste er å få hjelp til dette når du kjøper skiene, men vil du gjøre det selv er dette også mulig. Legg skiene på stuegolvet og før et papir under midten av skia. Overgangen mellom gli- og festesone er der papiret stopper. Merk av stoppunktet med en vannfast tusj på skiene. Det som er vanlig er å ha et merke under hælen, samt tre merker fremover som er henholdsvis for kaldt føre, nullføre og klisterføre.

Litt forarbeid må til før første skitur – klisteret fra i fjor må bort. Legg på smurningspapir over den gamle smøringen og skrap med sikla bakfra og frem til rett under bindingen. Fortsett med å gjøre det samme forfra. Hovedparten av den gamle smøringa sitter nå i papiret, og resten blir lettere å fjerne med smurningsfjerner og smurningspapir. Fjern også det som sitter på sidene av skiene og oppå dem.

Smøre skiene riktig
Det viktigste å huske når du smører ski er å kun smøre på festesonen. Smører du forbi dette kan du miste glien og turopplevelsen kan bli dårligere.

Et triks som er verdt å ta med seg når du skal smøre ski, er å legge på en grunning før du legger på selve smøringa. Dette gjør at dagens smøring varer lenger. Dette er spesielt viktig om det er hardt eller kornete føre. Denne bør være beregnet for litt kaldere føre enn det du skal gå på. Legg på en hard grunnvoks om det er kaldt og klister hvis det er varmt eller isete i løypa. Kork det utover og varm det inn i skiene med et smørejern. Når du har gjort dette kan du legge på dagens smøring. Her er det lurt å merke seg at flere tynne lag er bedre enn et tykt. Tre lag er som regel nok. Varmer du inn også denne med smørejernet, sitter det lenger på skiene.

Velg riktig skismøring
Er det minusgrader og tørr snø, gå for voks, mens hvis det er plussgrader og våt snø egner det seg bedre med klister. Noen unntak finnes, som med alle regler. Minusgrader og tørr, men grovkornet snø og skare betyr klister. Her er blåklister det beste valget, selv om du kan bruke også universalklister.

Selv om det står temperaturveiledning på selve skismøringa er også fargen og konsistensen på skismøringa en indikasjon på hva som passer for hvilke temperaturer. Blå voks passer bedre på kalde forhold, mens rød passer best til litt mildere. Er det plussgrader er klister det desidert beste å gå for. Her er det viktig å ikke ha på for mye så det kliner seg ut til kantene. Litt klister på hver side av midtranden i et fiskebeinsmønster gjør susen, før du jevner det ut med tommelen eller den medfølgende plastsikla i klisterpakken.

Smør om underveis
Skiglede og gode ski går hånd i hånd, og sitter skiene godt kan du gå lange turer på ski uten å måtte anstrenge deg og slite deg helt ut.

Det er alltid lurt å ha med seg ekstra skismøring i jakkelomma. Slik kan du smøre om underveis dersom det blir behov. Sitter det dårlig kan du legge smøringa litt lengre frem. Hvis skiene klabber kan det være et tegn på at du har smørt med for mild smøring. Det beste å gjøre da er å prøve å skrape vekk så mye som mulig av det du har lagt på og starte på nytt. Er det virkelig krise og vanskelig å få til skiene, stopp noen i løypa og spør om hjelp. Er du heldig kan det hende det gir deg noen gode smøretips til neste tur. Våt nysnø er marerittføre å smøre på. Her må du prøve deg frem.




Annonse
Legg igjen en kommentar

Har du en mening om denne saken?

KRS247 ønsker en åpen og saklig debatt. Her kan du fritt komme med dine synspunkter, men vi krever en respektfull og saklig tone og ber om at du holder deg til sak. Trakassering, hatske utfall og trusler aksepteres ikke. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Du må bruke ditt egentlige navn, falske profiler vil bli utestengt. Før du publiserer - tenk gjennom at mange kan se hva du skriver.

kommentarer