Skotrender er utvilsomt noe veldig mange av oss er opptatt av. Nå er sommerskoene satt bort, og vi skal nå ha gode høst- og vintersko.

I år er lave skoletter en klar nummer en, og en del av skoene til kvinner har fått en herrelook med snøring. Det skal også være sporty, og i år skal skoene gjerne være spisse.

Solveig Olsen driver Sørensen Sko, og kan fortelle at det skjer mye spennende på skofronten denne høsten, og vinteren.

– Det er en ganske fornuftig skomote i år. De veldig høye hælene er det lite av. Vi skal ha lave skoletter, eller en mellomhæl. Det skal være god komfort, en god lest og god kvalitet, sier hun.

Mye av skomoten er også veldig klassisk slik at man ikke er nødt til å bytte allerede neste år. Men det forutsetter jo også at man tar godt vare på skoene. Godt vedlikehold viktig for at man skal kunne bevare skoene lenge.

Det er kanskje ikke alltid like lett å tenke komfort når man ser på utvalget av sko som finnes i butikkene. Mange kan nok bli fristet til å velge sko ut i fra utseende i stedetfor komfort.

– Det er veldig forskjellig på hva man går etter når man velger sko. Noen ser en sko som man bare må ha uansett komfort, men de fleste er nok bevisst på at de også ønsker en god sko med god komfort. Det å ha godt fottøy er utrolig viktig. Det er viktig at vi finner sko med riktig størrelse, og en sko som har en god passform. Det er også viktig at vi tenker på hvilken anledning skoen skal brukes i. Det er viktig at man investerer i en god hverdagssko som passer din fot og din bruk.

Sørensen Sko er i år 104 år, og de er stolte over at butikken fortsatt er i familiens eie. Sørensen Sko har også som eneste butikk spesialisert seg på salg av damesko i store størrelser. Der andre butikker stopper på størrelse 41 eller 42, så har butikken sett behovet for større sko blant mange kvinner, og har da en egen avdeling som går helt opp i størrelse 45.

Skobutikken har valgt å stå utenfor de store kjedene.

– Det er fullt mulig å drive en uavhengig butikk. Det betyr at vi som eiere har fri tøyler til å forme butikken slik vi ønsker, og til kundenes beste. Man må ikke være i en kjede eller ligge midt i Markens for og kunne ha en god butikk, avslutter Olsen