Annonse

Båt og båtliv et sørlandsk problemområde


Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland. | Foto: Forbrukerrådet

Når Forbrukerrådet slipper sin halvårsrapport, er det mye av statistikken som viser mye av det samme som tidligere i år. Sørlandet følger stort sett resten av landets statistikk, bortsett fra på ett område – båt.

– På Sørlandet er båt et adskillig større problem enn andre deler i landet, mens i Nord-Norge er det snøscooter som er det lokale problemet, forteller direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland.

Så langt i år har Forbrukerrådet mottatt rett i underkant av 38 000 henvendelser, noe som er en nedgang på 9 prosent fra samme periode i fjor. Flesland har forventet denne nedgangen.

– Det er helt i tråd med hvordan vi jobber og hva vi hadde forventet. Vi jobber med nettsiden vår for å gi mest mulig informasjon der, og flere bruker den til de enklere rådene. Får de ikke svar på nett, ringer de oss, sier Flesland til KRS247.

Bruktbil stadig vanskeligst

Forbrukerrådet mottar flest henvendelser når det kommer til bruktbilkjøp, særlig mellom to privatpersoner. Videre er det husleie og håndverkertjenester som følger på Forbrukerrådets topp 10-liste. De tre firmaene som blir nevnt oftest i henvendelsene er Elkjøp, Telenor og Expert.

Halvårsstatistikken 2015: 10-på-topp spørsmål

  1. Kjøp og salg av bil: 4915: (2014: 5279)
  2. Husleie: 2325 (2014: 2494)
  3. Håndverkertjenester: 1627 (2014: 1850)
  4. Kjøp og salg av bruktbolig/fritidsbolig: 1419 (2014: 1511)
  5. Sko, klær, vesker, pynt og briller: 1205 (2014: 1396)
  6. Møbler, belysning, inventar: 1114 (2014: 1171)
  7. Mobiltelefon: 1064 (2014: 1304)
  8. Persontransport: 1025 (2014: 939)
  9. Byggevarer/bygginstallasjoner: 1007 (2014: 1131)
  10. Mat og handel: 977 (2014: 1112)

Listen er en oversikt over de ti vanligste kjente henvendelsene til Forbrukerrådet. Tallene i klamme er fra første halvdel 2014.

Halvårsstatistikken 2015: 10-på-topp firmanavn

 

  1. Elkjøp: 802 (2014: 751)
  2. Telenor: 576 (2014: 576)
  3. Expert: 349 (2014: 404)
  4. Norwegian: 339 (2014: 274)
  5. Lefdal: 267 (2014: 255)
  6. Canal Digital: 261 (2014: 240)
  7. NetCom: 197 (2014: 294)
  8. Skeidar/Living: 175 (2014: 209)
  9. Møller bil: 153 (2014: 123)
  10. NextGenTel: 151 (2014: 34)

 

Listen er en oversikt over de ti firmaene Forbrukerrådet har registret flest henvendelser om. Over halvparten av registreringene har ukjent eller privat motpart. Store firma som dominerer et marked vil komme høyt opp på lista, uten at det sier noe om service og seriøsitet, motsatt vil det være større grunn til uro når små og ukjente firma kommer på listen.

Hør hele intervjuet her.




Annonse
Legg igjen en kommentar

Har du en mening om denne saken?

KRS247 ønsker en åpen og saklig debatt. Her kan du fritt komme med dine synspunkter, men vi krever en respektfull og saklig tone og ber om at du holder deg til sak. Trakassering, hatske utfall og trusler aksepteres ikke. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Du må bruke ditt egentlige navn, falske profiler vil bli utestengt. Før du publiserer - tenk gjennom at mange kan se hva du skriver.

kommentarer