Alex Modahl skjønner at det har kommet kritikk, men mener den viser mangel på forståelse på hva deres kjøpsrådgivningstjeneste går ut på. Pilotprosjektet har foregått siden januar og ble lansert tidligere denne måneden. For megleren fra DNB Eiendom i Vågsbygd er tjenesten noe han har tenkt på lenge.
– Det er jo en lang historie og det er mange års erfaring og opplevelser gjennom alle typer mennesker en har møtt opp gjennom årene en har holdt på. Også kommer man frem til at det kanskje er et behov i markedet som vi kanskje har undervurdert litt over lang tid og det er kanskje å få god hjelp når man skal ut å kjøpe bolig, enten for første gang eller om det er femte boligen en skal kjøpe. Så oppstår det gjerne situasjoner og informasjon som man ikke har helt full kontroll på og da kan det være godt å få hjelp i de viktige beslutningene en skal ta, sier Modahl til KRS247.
Konseptet er nå i startfasen utelukkende for DNB sine kunder i Kristiansand, likevel har de håndtert over 100 saker siden starten og responsen har vært utdelt positiv.
– Det er formidabel tilbakemelding. Det er nesten så vi må klype oss litt i armen. Vi opplever at folk tenker «har jeg egentlig behov for dette», men når vi setter de inn i systemet og gir de oppfølging, kvalitetssikrer informasjonen i salgsoppgaver, takstrapporter og så videre, og i tillegg rådgir inn i en budrunde, så kommer de tilbake med et stort smil rundt munnen og er meget fornøyd med den rådgivningen, sier han.
Da nyheten om prosjektet ble lansert tidligere i mars, kom det kritikk fra blant andre Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet i Forbrukerrådet. Han sa til Abito Fædrelandsvennen at rådet mener rådgivningstjenesten kan representere en fare for forbrukerne.
– Eiendomsmeglerne ønsker seg åpenbart en rolle der de sitter på alle sider av bordet, men med minimalt ansvar når alvorlige problemer inntreffer, sier Bartholdsen til nettstedet. Alex Modahl mener det ikke er forbundet noen fare med en slik tjeneste.
– Det er det ikke. Vi har kvalitetssikret produktet med fagavdelingen vår og har arbeidet og knadd med utformingen på dette. Vi har dedikerte årsverk til denne arbeidsoppgaven som er adskilt fra eiendomsmegleravdelingen. Og det er erfarne folk som sitter og rådgir og kvalitetssikrer kundens prosess når de skal kjøpe bolig. Så det er ingen risiko forbundet med det, men det er klart at det er bra det kommer kritiske røster, det viser at det blir en diskusjon rundt et produkt som man lanserer ut i markedet. Og av og til så er vi kanskje litt i forkant av det markedet selv har kjent at de trenger, men tilbakemeldingene på de sakene vi har hatt, og de har det blitt mange av, har vært udelt positive, sier Modahl.
[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/313576104″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]