KRS247.no

Henter værvarsel...

– Aldri for tidlig eller for seint å lære om sparing

Sparegrisen har blitt pensjonert til fordel for bankkort og mobile applikasjoner. Men det er like fullt viktig å få barn til å forstå viktigheten av å spare opp nok penger før man bruker de opp.

– Jeg tror de fleste barn skjønner mye mer enn det som blir sagt og de får mer usikkerhet hvis de ikke blir informert. Så det å lære barna om de store tingene, som for eksempel arbeidsledighet på hvordan det kan påvirke feriebudsjettet. Og ikke minst dette med å kunne takle impulskjøp, sier banksjef i Vest-Agder, Sveinung Hedding-Valvik i DNB til KRS247.

Sveinung Hedding-Valvik. (Foto: Ann Helen Gjerde)

Sveinung Hedding-Valvik. (Foto: Ann Helen Gjerde)

Han mener det verken er for tidlig eller for seint å oppfordre den håpefulle til å sette seg konkrete sparemål og ikke minst bli informert om sammenhengen mellom det å kjøpe dyre gaver og inntektene i hjemmet.

– Snakk tydelig med barna om hva ting koster. Fortell om verdien av hva ting koster. Gi de en åpenhet om husholdningsøkonomien. Snakk om hva som går inn, hva som kommer ut, hva dere har til overs, slik at de ikke tror at den dyre ferien ikke vokser på trær. Gi barna faste lommepenger og la de disponere disse frem til neste betaling. La de lære å være blakk. Det var noe jeg personlig fikk lære i barndommen med å ikke ha nok penger på fredagen til å kjøpe godteri for, sier Hedding-Valvik.

Undersøkelser fra Ipsos MMI viser at 8 av 10 nordmenn mener at foreldrene bør ha hovedansvaret for å lære barna sine om privatøkonomi, mens 9 av 10 nordmenn mener at skolen må legge mer vekt på opplæring i privatøkonomi.

På dette punktet har det blitt lansert flere tjenester, en av disse ble lansert for halvannet år siden av DNB i samarbeid med Røde Kors og som har blitt godkjent av Universitet i Agder. Denne tjenesten har rundt 400 skoler på landsbasis tatt i bruk, men bare 17 av disse på Agder. Banksjefen tror ikke det er fordi Agder-skolene er trege.

– Jeg tror for det første at det handler om informasjon om at det finnes et godt opplegg, så må det tas inn slik at det passer i undervisningen. Det er ikke bare, bare for lærere å ta ting inn i undervisningen. Det har vi stor respekt for at det er mye som ønskes på agendaen innen skolen. Vi må bare være litt tålmodige så tror jeg alle ser verdien av dette og det finnes andre opplegg som er for 2. trinn som er utviklet av andre aktører.

Hør flere tips her

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/293441641″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]