Annonse
Annonse

Prøv sex, syden og sunn mat


Før du reiser til Syden, er det lurt å sjekke at fosikringen er i orden.

Store endringer i humøret, energiløshet, økt søvnbehov og større appetitt kan alle være tegn på en vinterdepresjon. Man har ikke lyst til å gå ut, trene eller ha sex, men det er nettopp det man virkelig burde gjøre.

– Et hett tips er å dra til varmere strøk, der det er sol. Det hjelper på de biologiske prosessene i kroppen, de som kan gjøre at vi blir nedstemte. Hvis man ikke har mulighet til det bør man komme seg ut i sola, eller kjøpe seg en lyslampe. Hold også døgnrytmen i helga, tren, spis sunn mat og møt venner. Ikke minst, glem ikke å ha sex, sier psykolog Tor André Fjellstad.

Tor André Fjellstad (Foto: Ann Helen Gjerde)

Tor André Fjellstad (Foto: Ann Helen Gjerde)

Rundt 5-10% har vinterdepresjon, og rundt det dobbelte har symptomer uten at de er så alvorlige at vi kan kalle det for en depresjon. Altså mellom 15 og 30% av det norske befolkningen har det man kan kalle en vinterblues. Symptomene er ganske like, men det er alvorlighetsgraden som avgjør. Hvis det begynner å gå ut over jobb, sosiale relasjoner eller andre ting som ellers er viktig for deg, er man nok over i det man kan kalle en depresjon. Årsakene er uansett de samme.

– Det mest sentrale er at vi har mindre dagslys, og det fører til lavere seratoninproduksjon. Seratonin er et hormon som regulerer appetitt, søvn, humør og seksualitet og vi vet at de som har en depresjon også har lavere nivåer av dette, sier Fjellstad.

I tillegg til det rent biologiske bidrar lyset også til at man kanskje kommer seg mindre ut. Man får mindre sollys, og er kanskje ikke så aktiv på trening eller er så mye sammen med venner. Om matvanene endres, kan det igjen gjøre noe med selvfølelsen, noe som igjen gjør at man kutter ut ting som gjør godt og som er viktige for oss og som gir glede og tilfredsstillelse. Rådet er enkelt, kom deg ut og gjør de tingene du egentlig ikke orker. Så finnes det jo også en annen trøst.

– Det er viktig å huske at dette er sesongbetont, og det går over. Vi går mot lysere tider, og det er et godt tegn, sier Fjellstad.

Sjekk om du kan ha en vinterdepresjon, eller enn vinterblues:

Her er rådene til hva du kan gjøre:




Annonse
Legg igjen en kommentar

Har du en mening om denne saken?

KRS247 ønsker en åpen og saklig debatt. Her kan du fritt komme med dine synspunkter, men vi krever en respektfull og saklig tone og ber om at du holder deg til sak. Trakassering, hatske utfall og trusler aksepteres ikke. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Du må bruke ditt egentlige navn, falske profiler vil bli utestengt. Før du publiserer - tenk gjennom at mange kan se hva du skriver.

kommentarer