KRS247.no

Henter værvarsel...

– Frisørprisene lokalt er ikke på nivå med Oslo

Oslo er verdens dyreste by å klippe seg i. Dette viser en omfattende amerikansk kåring over frisørpriser verden over. 71 verdensbyer er tatt med. Prisene i Kristiansand ligger godt under Oslo-nivået, i følge lederen av Agder Frisørlaug.

Snittprisen for en dameklipp i Oslo er 813 kroner, og til sammenligning finner vi Stockholm på en 9. plass med en snittpris på 458 kr. For menn er snittprisen i Oslo 665 kroner.

Eva Kathrine Moi Skøie er formann i Agder Frisørlaug, og kan fortelle at det høye prisnivået i Oslo ikke er overraskende. Hun tenker at mye av årsaken ligger i utdanning, dyre lokaler, og lønninger.

– Her i Kristiansand ligger vi ikke på det høye prisnivået som man gjør i Oslo, men vi klarer nok ikke å komme under 1000 kr for en time i frisørstolen. Jeg håper inderlig at prisene forteller om respekt for yrket vårt. Man er villig til å betale for ett godt stykke arbeid. De frisørsalongene som tar lite betalt driver ikke med opplæring, tar ikke inn lærlinger og kan umulig betale sine skatter og avgifter, eller ha ansatte med en så lav pris som enkelte tar. Vi er ikke ett minstelønnsyrke lengre, og det er vi stolte av. Man skal kunne leve av å være frisør, sier Moi Skøie til KRS247.

Som frisør opplever hun å få kommentarer på prisene, og merker at kundene er opptatt av hva de bruker penger på.

– Det er kanskje ikke først, og fremst prisen kundene reagerer på, men det går mer på at det de får for pengene skal være verdt det. Er det ett godt stykke arbeid, så er man villig til å betale.

– I Oslo har mange høy husleie, og sånn er det også her i Kristiansand også. Vil man ligge på et kjøpesenter, så koster det, og det samme gjelder om man ønsker å ha salongen i Markensgate. Konkurransen fra de salongene som driver med veldig lave priser er ikke veldig stor, men det burde blitt gjort noe med kravene til for eksempel bankterminal. Man har krav til kasseapparat, men ikke til bankterminal. Der er utvilsomt en del ting som kunne blitt mer ryddig. Man har kommet ett godt stykke på vei med krav til personallister blant annet, men det er fortsatt en vei å gå, sier hun.

– Jeg håper i alle fall at man spør etter kvittering når man bruker salonger som driver billig, avslutter Eva Kathrine Moi Skøie.

Hør intervjuet her:

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/227294919″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]